Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












نگاهی به Sprite Kit ابزاری برای توسعه بازی موبایل

يكشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۵۱ ب.ظ

Sprite Kit جزو جدیدترین تکنولوژی های ساخت بازی است که همزمان با ارائه IOS 7 و Xcode 5 توسط اپل به صورت رسمی معرفی شد .توسط این تکنولوژی به راحتی می توان برای ای دیوایس ها اقدام به طراحی بازی های 2D و 2.5D نمود.

استفاده از Sprite Kit مزایای ویژه ای دارد که توسعه دهندگان را مجاب به استفاده از آن به جای سایر انجین ها برای ارائه بازی حداقل برای ای دیوایس ها  می کند.

در ادامه مرور کلی بر این تکنولوژی نو ظهور خواهیم داشت.

پیش درآمد:

بیشتر بازی هایی پر طرفدار و پر دانلود در فروشگاه اپل بازی های دو بعدی هستند ،بازی های دوبعدی مانند بازی پرندگان خشمگین،Cut the Rope که از گرافیک ،فیزیک ،سیستم ذرات ،صدا و انیمیشن های جذابی در آن ها استفاده شده است از این رو Sprite Kitتمامی امکاناتی که برای خلق یک بازی دو بعدی با با این مشخصات را  در اختیار شما قرار می دهد .

تا قبل از ارائه Sprite Kit توسط اپل برای توسعه چنین بازی هایی ابزار های جانبی یا به طور خلاصه انجین های بازی سازی همانند cocos2d یا corona نیاز بودند که هر کدام با روش های خاص خود امکاناتی را در اختیار توسعه دهندگان قرار میدادند که بسیاری از این بازی های طراز اول نیز از همین موتور های بازی سازی استفاده کرده اند و حتی با ارائه Sprite Kit نیز روند توسعه آنها ادامه داشته و بازی سازان از آن بهره خواهند برد.

اما ارائه امکاناتی همچون سیستم شبیه ساز فیزیک داخلی،انیمیشن،صدا ،سیستم ذرات ،و افکت های بصری مختلف آن هم به صورت محلی و در قالب ابزار توسعه رسمی اپل جزو محسناتی است که به راحتی نمی شود از آن چشم پوشید.

در اصل Sprite Kit شامل سه بخش اساسی زیر است :

Scenes : همانند خانواده cocos2d در Scenes شما به مدیریت کلیه عناصر اصلی بازی از قبیل پس ضمینه ها ،لایه ها و تمامی اشیاء موجود در بازی توسط آن خواهید پرداخت.

Actions :اکشن ها جزو اساسی ترین ویژگی های بازی هستند که جلوه خاص بصری را برای بازی پدید می آورند.جلوه های همچون move, fade, scale, resize, rotate و یا انیمیشن سازی با استفاده از سپریت شیت ها به راحتی توسط اپل پیاده سازی شده اند و با استفاده از آنها و یا حتی استفاده به صورت گروهی و یا شخصی سازی کردن آنها به دلخواه جلوه های زیبایی به بازی خود ببخشید.

Physics :از موتور های شبیه ساز فیزیک در اکثر موتور های بازی استفاده می شود مثلاَ در موتور بازی سازی cocos2d  از box2d وchipmunk استفاده شده است که می توان با استفاده از آنها جلوه های واقعی را به بازی اضافه کنید .بعضی از انجین ها به صورت توکار از موتور فیزیک خود به صورت اختصاصی استفاده می کنند و بعضی دیگر همچنان که اشاره شد از موتور هایی چون box2d وchipmunk که به صورت متن باز توسعه داده می شوند بهره می گیرند اما Sprite Kit به صورت توکار دارای موتور فیزیک خود است که این جزو محاسن آن بر شمرده می شود.

چرا Sprite kit ؟

توسعه بومی:

ُSprite Kit به صورت بومی مورد استفاده قرار می گیرد،کلیه ابزاری که برای توسعه نیاز دارید به صورت توکار بر روی آی دیوایس شما وجود دارد و نیازی به استفاده از ابزار های جانبی ندارید.همیشه ابزار های توسعه که به صورت بومی برای پلتفرم ها ارائه می شوند دارای بیشترین کارایی و بهترین پشتیبانی هستند و کارایی به مراتب بالاتری نسبت به سایر ابزار ها به خصوص در فرایند اجرا بر روی طیف گسترده ابزار های ارایه شده توسط اپل هستند را دارند .و شما مطمئن هستید که این ابزار بیشترین همخوانی را با اکوسیستم موجود دارد.

ابزار های توسعه :

شما نیازمند نصب هیچ گونه ابزار اضافی بجز Xcode نیستید و با استفاده از آن می توانید به راحتی تمام نیاز هایتان را برآورده سازید ،Sprite Kit به صورت بهینه ای با Xcode همخوانی دارد و از تمامی امکانات آن در Xcode پشتیبانی می شود.

ثبات در توسعه:

در استفاده از ابزار های جانبی همیشه با ارائه نسخه های جدید از پلتفرم ها فرایند پورت به نسخه جدید گاهاَ وقت گیر و طاقت فرسا به نظر می رسد و باید شاهد وقوع باگ های احتمالی در بازی در پلتفرم های جدید باشیم.

با ارئه هر نسخه جدید بسیاری از امکانات باید به مرور مورد استفاده قرار گیرند،بسیاری از امکانات حذف شده و دیگر قابل استفاده نیستند ،تغیر در بعضی از ویژگی ها سبب وقوع ارور های مختلف زمان اجرا می شود که همگی می تواند لطمه های بزرگی برای بازی در فرایند توسعه به شمار بیایند .

اما با استفاده از Sprite Kit شما مطمئن هستید که همیشه آخرین دستاورد ها را به راحتی در اختیار خواهید داشت ،نسخه شما به صورت کامل با تمام ابزار های اکوسیستم همخوانی دارد ،در نسخه های جدید همچنان سازگاری نسخه های قبلی حفظ شده و نیاز مند تغیر بنیادی نیستید.

توسعه مطلوب تر:

با استفاده از موتورهای همچون cocos2d توسعه دهندگان دیگر نیازمند دست و پنجه نرم کردن با اصول سطح پایینی همچون OpenGL ES  نیستند و موتور بازی سازی امکانات و توابعی را در اختیار آنها قرار می دهد که با تمرکز بر روی هسته اصلی بازی و فارغ از پیچیدگی های آنچنانی به توسعه بازی بپردازند و این موتور ها فراخوانی های سطح پایین را به توابع API ساده تری تبدیل می کنند که روند توسعه بازی را خوشایند تر می کند .

Sprite Kit با ارائه هزاران تابع روند توسعه را هرچه بیشتر ساده تر کرده است و به طور شگفت انگیزی کار با آن لذت بخش خواهد بود.ابزار وسیعی که دارای مستند سازی های وسیعی از طرف اپل نیز هست.

اینم یه لینک فیلم آموزشی

  • موافقین ۳ مخالفین ۱
  • يكشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۷:۵۱ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

نظرات  (۶)

  • الهام سدری
  • arvant یعنی چی ؟ :/
  • سلیمان ربیعی
  • در جواب محمد علی خان برای نویسندگی باید عرض کنم که هدف من از این وبلاگ بیشتر یه وبلاگ شخصیه که حالا چون فعلا دوست دارم روی گیم کار کنم مطالبمم بیشتر حول طراحی بازیه:-) به همین دلیل خیلی رو نویسندگی برای اون نمیشه حساب کرد:-)
    ولی خوشحال میشم با خودتون و نمونه کارهاتون بیشتر آشنا بشم.
    از طرفی طراحی دو بعدی هم طرفداران زیادی داره که خودم به شخصه یکی از اونها به نظرم یه وبلاگ بزنی خیلی می تونه مخاطب پیدا کنه
    ممنون از جوابتون. انشالله در آینده یک سایت میزنم در مورد بازی ، مخصوصا طراحی های گرافیکی.
    حتما از تجربیات شما هم استفاده خواهم کرد.  :)
    پاسخ:
    سلام
    انشالله
    من کمکی از دستم بر بباد درخدمتم
    خب ، اینم یه نمونه :
    مشاهده
    راستی شما چند سالتونه ؟
    پاسخ:
    ما دیگه پیر شدیم:-)
    ۲۵ سال
    نمونه کار هم باز نشد لینک یه فایل swfبود که هرچی منتظر شدم چیزی مشاهده نشد:*(
    :)
    view
    پاسخ:
    خیلی هم عالی
    منم دوست دارم مواقع بیکاری یکم سر به سر گرافیک بزارم
    :-)
    سلام
    وبلاگ عالی هست
    لینک دانلودش هم هست؟
    پاسخ:
    sprite kit?
    به صورت پیشرفت در ایکس کد قابل استفاده است