Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












Cocos Code IDE محیط توسعه رسمی cocos2d-x

پنجشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۳۶ ب.ظ

بیشتر انجین های که برای ساخت بازی موبایل یا سایر پلتفرم ها مورد استفاده قرار می گیرند دارای هسته ای پیاده سازی شده با یکی از زبان های سریع همچون C++ ، C,Objective-c هستند که به علت پیچیدگی کار با این زبان ها معمولاَ در لایه های بالاتر اقدام به در نظر گرفتن زبان های رابطی می کنند که هم سرعت توسعه را بهبود می بخشند و هم از پیچیدگی های معمول می کاهد .

معمولاَ زبان های اسکریپتی زبان های مناسبی برای این هدف هستند که از جمله معروف ترین آنها زبان برنامه نویسی Lua است که بین انجین های بازی سازی و بازی سازان از مقبولیت خاصی برخوردار است ،البته زبان های همچون javascript و پایتون نیز در جایگاه های بعدی فراوانی استفاده هستند .چه بسا انجین های بازی سازی هم که خود ساختاری مناسب طراحی کرده و از زبان اسکریپت نویسی اختصاصی خود پشتیبانی می کنند .

معمولاَ در انجین های که دارای زبان اسکریپت نویسی اختصاصی هستند به منظور سهولت استفاده IDE های اختصاصی جهت تسریع در عمل کد نویسی طراحی شده است که در غیر این صورت یافتن IDE با قابلیت پشتیبانی از این زبان ها معمولاَ غیر ممکن است .انجین های مانند یونیتی ، گیم میکر ، Godot و ... همگی دارای محیط توسعه اختصاصی هستند.

در مقابل انجین های دیگری نیز هستند که با توجه به عمومی بودن زبان اسکریپت نویسی آنها مثلاَ Lua یا جاواسکریپت این امکان را فراهم می کنند که از محیط های توسعه ای که حول این زبان ها توسعه پیدا کرده اند استفاده شود .مثلاَ استفاده از webstorme  برای جاواسکریپت و یا ZeroBrane  برای lua و همچین استفاد از پلاگین های برای اکلپیس که پشتیبانی از یک زبان خاص را به این IDE محبوب اضافه می کند از جمله این انجین ها نیز می توان به moai ،GamePlay3d،Love اشاره کرد.

Cocos2d-x هم پس از ورود به نسخه 2 اقدام به اضافه کردن پشتیبانی از زبان های جاواسکریپت و Lua کرد که هر چه بیشتر باعث افزایش محبوبیت این انجین خوش ساخت گردید.شما می توانید با جاواسکریپت برای تمام پلتفرم های پشتیبانی شده برنامه خود را توسعه دهید همچنین خوشحال باشید که بازی شما قابلیت اجرا در مرورگر را نیز خواهد داشت و با استفاده از تکنولوژی HTML5 قادر خواهید بود که تمام ویژگی هایی را که در پلتفرم های همراه در اختیار دارید در بستر وب نیز به کار بگیرید.

در جدیدترین اقدام تیم cocos2d-x  پس از انتشار چند نسخه اولیه از cocos code IDE هم اکنون این IDE که تحت فریم ورک اکلیپس توسعه داده شده است و با افزودن امکانات مختلف اماده به کارگیری برای توسعه بازی ها بر بستر انجین cocos2d-x است را به عنوان محیط توسعه رسمی برای استفاده همگان پیش نهاد می کنند و از این به بعد در روند توسعه آن هرچه بیشتر تیم توسعه شرکت خواهند داشت .

شاید همیشه انتخاب یک IDE مناسب برای توسعه دهندگانی که از زبان های Lua و جاواسکریپت استفاده می کردند مشکل بود اما حالا نوید آن می رود که توسعه بازی با این زبان ها هر چه بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد .

در اینجا به اختصار ویژگی هایی این محیط توسعه نوپا یادآوری می شود .

Live Coding :

شاید یکی از جذابیت های زبان جدید اپل قابلیتی بود که در آن به محض تایپ دستورات می توانستید خروجی برنامه را مشاهده کنید در اینجا نیز دیگر نیازی به کامپایل مجدد برنامه نیست و به صورت زنده می توانید تغیرات مورد نیاز خود را در خروجی پس از ذخیره تغیرات مشاهده کنید .این امکان می تواند سرعت ایجاد تغیرات را به صورت چشم گیری افزایش دهد

.

One Click Publishing:

در صورتی  که تمام تنظیمات را به صورت کامل و بهینه صورت داده باشید با استفاده Cocos code IDE قادر خواهید بود که در کمترین زمان ممکن بسته قابل نصب (apk ,ipa) بازی را ایجاد کنید.البته برای ایجاد بسته ipa نیاز مند محیط مک و تنظیمات مربوط به اعتبار سنجی مربوط به AppStore هستید.

Auto Completion :

امکان پشنهاد خودکار یکی از ویژگی های است که بیشتر محیط های توسعه از آن پشتبانی می کنند و باعث افزایش فوق العاده کد نویسی می شود و cocos code IDE این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید هرچه سریع تر به توابع و متد های مورد نظرتان دسترسی داشته باشید و همچنین توضیحات مربوط را نیز به طور کامل مشاهده کنید.

Code Hinting :

در مواقعی که نیاز مند استفاده از منابع بیرونی در کد هستید مانند انتخاب مسیر یک عکس ، یک فایل صوتی و ... با استفاده از این قابلیت می توانید به سرعت به منابعی که قبلاَ برای پروژه در نظر گرفته اید دسترسی پیدا کنید .این کار معمولاَ باعث افزایش سرعت و کاهش خطا ها می شود .

One Click Instant Run & Debug :

به راحتی با یک گزینه می توانید شاهد نصب و اجرای برنامه بر رو

ی دستگاهی باشید که به سیستم جهت فرایند خطا یابی متصل کرده اید .

Powerful Debugging tool :

قاطعانه می شود گفت که هیچ محیط توسعه دیگری به جز cocos code IDE امکان قرار دادن نقاط خطایابی را به صورت بهینه حتی با قابلیت استفاده در دستگاه های واقعی ایجاد نمی کند و شما این امکان را خواهید داشت که در خطوتی مورد نیاز اقدام به خطا یابی برنامه بکنید  آن هم در تمام محیط های ویندوز ، مک ،ios و آندروید.

Code Snippets

قطعه کد های آماده باعث می شوند که شما در بکارگیری بلاک های مانند حلقه های تکرار یا تعریف توابع و یا شرط ها با استفاده از قالب های آماده بتوانید روند کد نویس خود را سرعت بخشید و هرچه بیشتر از برنامه نویسی بازیتان لذت ببرید.

لینک دانلود

  • موافقین ۶ مخالفین ۰
  • پنجشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۳۶ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

نظرات  (۹)

سلام میشه لطفا کمک کنید من تمام نسخه های COCOS2D  رو از سایت خودش دانلود کردم بعدش وقتی از حالت فشرده خارجش میکنم هیچ فایل DMG  نداره که بخوام توی محیط مک نصبش کنم میشه بگید چطوری باید نصبش کردی یا اینکه چطوری به ایکس کد اضافش کنم؟
پاسخ:
این انجین با اون چیزی که احتمالا شما متصور هستید کاملاَ متفاوت است 
شما سورس کل انجین رو دانلود می کنید بعد با Xcode اون رو کامپیایل می کنید 
این راهنما از سایت اصلی می تونه خیلی کمک کنه 
و این سری ویدئو هم برای ادامه عالی هستش
  • محمد رضا باغبانی
  • تشکر 
    مثله همیشه مفید 
    سلام
    تشکر
    سلام ادمین جان میشه یه لطفی کنید بهم یگید این نسخه هایی از coco که دانلود کردم کدومشونو و به چه روشی باید نصب کنم 
    من الان cocos2d-x-2.2.5 و cocos2d-iphone و cocos2d-x-3.2rc0 دارم اما وقتی پوششونو باز میکنم یه سری فایلای عجیب داخلشه که دقیق نمی دونم کدوم باید روش کلیلک کنم یا اینکه باید از ترمینال مک نصیشون کنم؟؟
    هر کدوم از اون پوشه های بالا که دانلود کردم حجمش حدود ۶۰۰ یا ۷۰۰ مگه اما نمی دونم این حجم دقیقا به xcode اضافه میشه یا جای دیگه میشینه
    ممنون میشم کمک کنید
    پاسخ:
    نسخه cocos2d-x3.2  رو که دانلود کردی از حالت فشرده خارج کن بعد از داخل پوشه build  پروژه xcode  رو باز کن و اجرا کن کامپایلش یکم طول میکشه

    انجام دادم ممنون
    فقط چن تا سوال دیگه ام داشتم 
    اگه همه فایلای با پسوند project.xcode رو کامپایل کنم مشکلی پیش میاد؟
    سوال دیگه اینه حتما بازیای مثه leo furtune و rayman و ski safari رو دید میخواستم بدونم اینا کاراکتراشونو با چه نرم افزاریی طراحی میکنن ؟
    چون این بازیا تصاویر پس زمینه و شخصیتاشون به قدری چشم نواز هستن که اصا به بازی موبایل شباهت ندارن 
    این بازیارو با موتور خاصی میسازن یا اینکه یه چیزی مثه انریال و یونیتیه؟
    راستی  با cocos2d  هم میشه کاراکتر طراحی کرد یا انیمیشن ساخت؟
    شما چه برنامه هایی برای ساخت تصاویر پس زمینه و کاراکتر پیشهاد میکنین که در خور اون بازیای که گفتم باشه؟
    ممنون 
    پاسخ:
    انجین بازی سازی بحثش با طراحی انیمیشن جداست در کل :
    شما کارکتر های بازی دو بعدی رو با نرم افزار هایی مثل فتوشاپ یا الیستریتور یا ترکیب هر دو و یا هر نرم افزار گرافیکی مشابه دیگه ای طراحی میکنید.انیمیشن ها رو فریم به فریم طراحی میکنید و بعد انجین بازی سازی این تصاویر رو برای شما نمایش میده و اجازه تعریف قوانین و دریافت اطلاعات رو مهیا میکنه 
    بازی ریمن که شرکت یوبی سافت از انجین اختصاصی استفاده کرده بازی Leo  هم از انجینش خبر ندارم ولی در کل در این موارد قدرت طراحی و ترکیب رنگ و وضوح بالا به قدرت انجین میچربه و تاثیر بیشتری داره نمونه بازی که دارای گرافیک خوبی هست و با cocos2d  ساخته شده بازی badland هستش که می تونید یه نگاهی بهش بندازید.

    ینی خوده cocos2d  نمی تونه کار گرافیکی انجام بده درسته؟

    فقط سوال اصلیم اینه با چه نرم افزاری مدل و کارکترامونو طراحی کنیم که با محدودیت های اپل هماهنگ باشه ؟ (نظرتون راجع به مایا و  cinema 4d چیه؟)

     بعدش از کجا  میشه قوانین اپل رو که  برای بازی سازی موبایل رو تعریف شده پیدا کرد
    ینی وقتی یه مدلی رو میسازیم باید یه سری بافتا و تکسچرارو باید  ازش کم کنیم تا برای موبایل قابل استفاده باشه میخوام اون قوانینو بدونم
    بنظرتون نرم افزاری هس که فقط تخصصش مدل ساری برای یازیای موبایل باشه
    ممنون از وقت که میذارید
     
    پاسخ:
    والله من از قوانینی که شما میگید خبر ندارم و اصلا فکر نمی کنم که اپل به بافت گیر بده
    همه تیم های که من دیدم با بلندر یا تردی مکس یا مایا کاراکتر رو طراحی میکنن بعد تو انجین ازش استفاده میکنن.محدودیت خاصی هم در مورد بافت و اینا وجود نداشته.
    شما اگه می خوتی مدل سازی کنی که باید سه تا نرم افزاز بالا رو کار کنی و کلا بی خیال خانواده cocos   شی چون اینا دو بعدین.با یونیتی شروع کن و تریدی مکس
    ممنون
    من به شدت به ساخت  2 بعدی علاقه دارم برا همین سراغ coco اومدم
    راستی یه چیز دیگه اینکه یونیتی درسته همه تعریفشو میکنن ولی رایگان نیست ..
    من یونیتی کرک شده رو مک دارم اگه با یونیتی بازیو ساختیمو با کرک و پیچو این چیزا تونستیم خرجی ipa بگیریم بعدش بازیو به صورت قانونی تو اپستور بذاریم بنظرتون یونیتی بهمون گیر نمیده ؟ مثلا اخطاری چیزی برامون بفرستن که بگن لایسنس قانونینون کجاس که باهاش این بازیو ساختین ؟

    پاسخ:
    متاسفانه تو ایران چون همه چی مفته همه به نسخه رایگان قانع نمیشن.نسخه رایگان یونیتی امکان ارایه خروجی برای اندروید و ای اوس رو داره   شاید برای بازی های سه بعدی امکانات نسخه رایگان محدود کننده باشه ولی برای دو بعدی خیلی مناسبه.
    به راحتی میشه سپلش اسکرین اول بازی رو هم نادیده گرفت و مطمان باشی حق کسی رو نادیده نگرفتی
    با سلام
    مدتی بود دنبال مطلب فارسی در مورد cocos2d  میگشتم ممنون از مطالب خوب تون

    من با اکلیپس و جاوا کارمیکنم میخواستم بدونم cocos2d  که با جاوا اسکریپت کار میکنه میشه با جاوا هم براش برنامه نوشت و آیا میشه بین جاوا و جاوا اسکریپت پیوند برقرار کرد و ...
    پاسخ:
    خیلی ممنونم
    تو نسخه سه به بعد یه سیستم پلاگین اضافه شده که مقداری کار رو راحت تر کرده و شما کدهاتون رو که با جاوا نوشتید به عنوان پلاگین و طبق یه سری اصول پیاده سازی میکنید تا بتونید از اون توی سی پلاس یا جاوا و لوا استفاده کنید ولی یکم پیچیدگیش زیاده
    دو سی پلاس هم    با jni  کارتون رو پیش میتونید ببرید
    سلام آقای ربیعی،

    ضمن آرزوی سلامتی برای شما، می خواستم بپرسم که آموزش cocos2d را دیگر ادامه نمی دهید؟

    با تشکر از زحمات تان
    پاسخ:
    سلام
    متاسفانه مشغله خیلی زیادی دارم ولی طبق برنامه ریزی که کردم بازی فلاپی برد را صد در صد تا اخر امسال اگر خدا بخواهد قرار میدم ولی ادامه رو از ابتدای بهمن کلید میزنم
    خیلی ممنون از پیگیرتون