Cocos Code IDE محیط توسعه رسمی cocos2d-x
بیشتر انجین های که برای ساخت بازی موبایل یا سایر پلتفرم ها مورد استفاده قرار می گیرند دارای هسته ای پیاده سازی شده با یکی از زبان های سریع همچون C++ ، C,Objective-c هستند که به علت پیچیدگی کار با این زبان ها معمولاَ در لایه های بالاتر اقدام به در نظر گرفتن زبان های رابطی می کنند که هم سرعت توسعه را بهبود می بخشند و هم از پیچیدگی های معمول می کاهد .
معمولاَ زبان های اسکریپتی زبان های مناسبی برای این هدف هستند که از جمله معروف ترین آنها زبان برنامه نویسی Lua است که بین انجین های بازی سازی و بازی سازان از مقبولیت خاصی برخوردار است ،البته زبان های همچون javascript و پایتون نیز در جایگاه های بعدی فراوانی استفاده هستند .چه بسا انجین های بازی سازی هم که خود ساختاری مناسب طراحی کرده و از زبان اسکریپت نویسی اختصاصی خود پشتیبانی می کنند .
معمولاَ در انجین های که دارای زبان اسکریپت نویسی اختصاصی هستند به منظور سهولت استفاده IDE های اختصاصی جهت تسریع در عمل کد نویسی طراحی شده است که در غیر این صورت یافتن IDE با قابلیت پشتیبانی از این زبان ها معمولاَ غیر ممکن است .انجین های مانند یونیتی ، گیم میکر ، Godot و ... همگی دارای محیط توسعه اختصاصی هستند.
در مقابل انجین های دیگری نیز هستند که با توجه به عمومی بودن زبان اسکریپت نویسی آنها مثلاَ Lua یا جاواسکریپت این امکان را فراهم می کنند که از محیط های توسعه ای که حول این زبان ها توسعه پیدا کرده اند استفاده شود .مثلاَ استفاده از webstorme برای جاواسکریپت و یا ZeroBrane برای lua و همچین استفاد از پلاگین های برای اکلپیس که پشتیبانی از یک زبان خاص را به این IDE محبوب اضافه می کند از جمله این انجین ها نیز می توان به moai ،GamePlay3d،Love اشاره کرد.
Cocos2d-x هم پس از ورود به نسخه 2 اقدام به اضافه کردن پشتیبانی از زبان های جاواسکریپت و Lua کرد که هر چه بیشتر باعث افزایش محبوبیت این انجین خوش ساخت گردید.شما می توانید با جاواسکریپت برای تمام پلتفرم های پشتیبانی شده برنامه خود را توسعه دهید همچنین خوشحال باشید که بازی شما قابلیت اجرا در مرورگر را نیز خواهد داشت و با استفاده از تکنولوژی HTML5 قادر خواهید بود که تمام ویژگی هایی را که در پلتفرم های همراه در اختیار دارید در بستر وب نیز به کار بگیرید.
در جدیدترین اقدام تیم cocos2d-x پس از انتشار چند نسخه اولیه از cocos code IDE هم اکنون این IDE که تحت فریم ورک اکلیپس توسعه داده شده است و با افزودن امکانات مختلف اماده به کارگیری برای توسعه بازی ها بر بستر انجین cocos2d-x است را به عنوان محیط توسعه رسمی برای استفاده همگان پیش نهاد می کنند و از این به بعد در روند توسعه آن هرچه بیشتر تیم توسعه شرکت خواهند داشت .
شاید همیشه انتخاب یک IDE مناسب برای توسعه دهندگانی که از زبان های Lua و جاواسکریپت استفاده می کردند مشکل بود اما حالا نوید آن می رود که توسعه بازی با این زبان ها هر چه بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد .
در اینجا به اختصار ویژگی هایی این محیط توسعه نوپا یادآوری می شود .
Live Coding :
شاید یکی از جذابیت های زبان جدید اپل قابلیتی بود که در آن به محض تایپ دستورات می توانستید خروجی برنامه را مشاهده کنید در اینجا نیز دیگر نیازی به کامپایل مجدد برنامه نیست و به صورت زنده می توانید تغیرات مورد نیاز خود را در خروجی پس از ذخیره تغیرات مشاهده کنید .این امکان می تواند سرعت ایجاد تغیرات را به صورت چشم گیری افزایش دهد
One Click Publishing:
در صورتی که تمام تنظیمات را به صورت کامل و بهینه صورت داده باشید با استفاده Cocos code IDE قادر خواهید بود که در کمترین زمان ممکن بسته قابل نصب (apk ,ipa) بازی را ایجاد کنید.البته برای ایجاد بسته ipa نیاز مند محیط مک و تنظیمات مربوط به اعتبار سنجی مربوط به AppStore هستید.
Auto Completion :
امکان پشنهاد خودکار یکی از ویژگی های است که بیشتر محیط های توسعه از آن پشتبانی می کنند و باعث افزایش فوق العاده کد نویسی می شود و cocos code IDE این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید هرچه سریع تر به توابع و متد های مورد نظرتان دسترسی داشته باشید و همچنین توضیحات مربوط را نیز به طور کامل مشاهده کنید.
Code Hinting :
در مواقعی که نیاز مند استفاده از منابع بیرونی در کد هستید مانند انتخاب مسیر یک عکس ، یک فایل صوتی و ... با استفاده از این قابلیت می توانید به سرعت به منابعی که قبلاَ برای پروژه در نظر گرفته اید دسترسی پیدا کنید .این کار معمولاَ باعث افزایش سرعت و کاهش خطا ها می شود .
One Click Instant Run & Debug :
به راحتی با یک گزینه می توانید شاهد نصب و اجرای برنامه بر رو
ی دستگاهی باشید که به سیستم جهت فرایند خطا یابی متصل کرده اید .
Powerful Debugging tool :
قاطعانه می شود گفت که هیچ محیط توسعه دیگری به جز cocos code IDE امکان قرار دادن نقاط خطایابی را به صورت بهینه حتی با قابلیت استفاده در دستگاه های واقعی ایجاد نمی کند و شما این امکان را خواهید داشت که در خطوتی مورد نیاز اقدام به خطا یابی برنامه بکنید آن هم در تمام محیط های ویندوز ، مک ،ios و آندروید.
Code Snippets
قطعه کد های آماده باعث می شوند که شما در بکارگیری بلاک های مانند حلقه های تکرار یا تعریف توابع و یا شرط ها با استفاده از قالب های آماده بتوانید روند کد نویس خود را سرعت بخشید و هرچه بیشتر از برنامه نویسی بازیتان لذت ببرید.