Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












فصل اول : چرا cocos2d-x

چهارشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۰۸ ب.ظ

cocos2d-x  چرا یکی از بهترین انجین های بازی سازی رایگان است؟

cocos2d-x یکی از بهترین انجین های بازی سازی رایگان است که از آن می توان برای ساخت بازی برای سیستم عامل های ios, android , mac , linux , winodws استفاده کرد .شما یک بار کد بازی را با استفاده از زبان برنامه نویسی ++C می نویسید و برای تمام این سیستم عامل ها از آن خروجی می گیرد .خوبه نه؟

همچنین این انجین به صورت اوپن سورس توسعه داده می شود پس هر وقت دوست داشتید انجین خودتون رو داشته باشید می تونید یه نسخه از این رو برای خودتون توسعه بدید .

همچنین نکته مثبتی که داره اینه که یه پروژه جوان محسوب میشه و همیشه در حال اپدیت و بروز رسانی های مختلف هست .در کل یه باز طراحی از cocos2d-iphon هست که در نسخه های جدید دقیقاَ تاریخ انتشارشون هم یکی شده و یه رابطه خیلی خوبی دو تیم با هم دارند .

چشم انداز: برنامه نویسی قابل حمل

 شما با کدوم یک از محیط های مختلف توسعه سر و کار دارید ؟یک ویندوز کار حرفه ای و عاشق Visual studio 2012  هستید و بدون اون نمی تونید زندگی کنید؟ یا اینکه جزو لینوکس کار های پر حوصله هستید و سالهاست با Eclipse دارید سر و کله میزنید و الان عصای دستتونه یا شایدم عاشق جابزو xcode هستید و به نظرتون سایر محیط ها خیلی پیچیده به نظر میان :)  مشکلی نیست به راحتی می تونید در هر کدام از این محیط ها کد مورد نظرتون رو بنویسد و دیباگ کنید و مطمان باشید که روی سایر محیط ها هم مشکلی نخواهید داشت در آخرین روز های ارائه فقط نیاز به کامپایل در سایر محیط ها را خواهید داشت آن هم اگر برنامه ای برای ارائه روی سایر پلتفرم ها داشته باشد.

cocos2d-x  یا cocos2d iphone

cocos2d iphone  به دلیل اینکه با استفاده از زبان برنامه نویسی objective c نوشته شده است قابلیت استفاده در سایر سیستم عامل ها را به این سادگی ها ندارد(البته یه سری ابزار برای این کار وجود دارد).همچنین زبان شیرین تر از ++c سراغ دارید ؟پس اگر به فکر توسعه برای چند سیستم عامل را دارید بهترین انتخاب همان Cocos2d-x است همچنین تمامی راهنما های که برای cocos2d iphone نوشته شده است برای cocos2d-x  هم قابل اجراست (کل کد های یک کتاب رو ما برگردوندیم لینکش رو در وبلاگ قرار خواهم داد ) پس مشکلی از نظر داکیومنت نخواهید داشت .

 

++c : دوست خوب برنامه نویس ها

اگر شما جزو توسعه دهندگان بازی باشید به خوبی اطلاع دارید که زبان ++c جزو محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بین توسعه دهندگان است .

++c بسیار سریع است ، در اکثر محیط ها به عنوان زبان بومی استفاده می شود و دارای کتاب خانه های خوبی می باشد و اکثر برنامه نویس ها در برنامه نویسی با آن تجربه دارند.

نسخه جدید زبان 11 ++c دارای امکانات فوق العاده ای است که می تواند برنامه نویسی را برای شما جذاب تر و راحت تر نماید .این زبان از زبان های برنامه نویسی قدیمی در دنیای کامپیوتر است و همیشه می توانید به آن اتکا کنید .برنامه های تجاری فراوانی با آن نوشته شده است و از برناlه های کاربردی ساده گرفته تا سیتسم عامل ها مورد استفاده قرار می گیرد منابع زیادی را می تونید برای اون پیدا کنید و همچنین تو هر دانشگاهی تدریس میشه ولی متاسفانه تو ایران همه به چشم همون محیط سیاه تحت داس بهش نگاه می کنن کم تر کسی می دونه Qt چیه Gtk چیه و بعد هم میگن نمیشه باهاش رابط کاربری ساخت و عاشق کشیدن دکمه روی فرم تو #c هستن :)

فروشگاه های آمازون ، اپل استور و گوگل پلی

مدتی است که  بیشتر و بیشتر برنامه نویس ها از cocos2d iphone به cocos2d-x  مهاجرت می کند چون فروشگاه های اندروید در حال پیشرفت چشمگیری هستند و آنها حاظر نیستند این فرصت را از دست بدهند در حالی که تنها چیزی که لازم دارند یادگیری زبان ++C است و می توانند با تجربه ای که در استفاده از API و کلاس های انجین دارند به سرعت برنامه های خود را توسعه بدهند و علاوه بر فروشگاه اپل سایر فروشگاه ها را هم داشته باشند با یک تیر سه نشان :)

پشتیبانی از Lua , javascript

در حال حاظر cocos2d-x از زبان های مفسری Lua , javascript به صورت توکار استفاده می کند یعنی شما می توانید کد های سطح پاین خود را با ++C بنویسید و گیم پلی بازی یا سایر موارد را با یکی از دو زبان عنوان شده بنویسید.

همچنین قابل زکر است که شما می توانید کد خود را در java script توسعه بدید و از اون در cocos2d-x و cocos2d iphone , cocos2d html5 استفاده کنید .cocos2d html گزینه خوبی برای توسعه بازی های روی وب هست .

سایر امکانت 

  • انتشار همزان با cocos2d iphone
  • پشتیبان خیلی عالی از صفحه نمایش های مختلف با سایز های مختلف به سادگی
  • جامعه توسعه دهندگان عالی
  • استفاده از داکیومنت ها و کتاب های موجود به راحتی فقط با اطلاع نسبی از زبان objective c
  • موافقین ۲ مخالفین ۱
  • چهارشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۰۸ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

نظرات  (۶)

من که هر موقع با QT کار می کنم به خودم می گم چرا همیشه چشمون به دهن مردم که هی می گن #C .
واقعن QT  یک دنیایی بدون مرز برای انواع توسعه برنامه های مختلف مالتی پلتفرم می باشد . از بانکهای اطلاعاتی گرفته تا سوکت پروگرمین

سلام .
منم چند سال پیش یه گذری به کیوت زدم .با اینکه فقط ویژوال بیسیک رو کار کرده بودم ولی به نظرم خیلی محیطش و امکاناتش جالب بود .هر جور شد پروژه خودم را باهاش انجام دادم .
فعلا فقط می خوام روی سیستم عامل های تلفن همراه زوم کنم وبخصوص بحث گیم .
اخبار  Qt رو دنبال می کنم احتمالاَ اگه این بحث استفاده در ios و Android جدی بشه حتماَ یه بخش ویژه تو برنامم براش باز خواهم کرد که اگر بشه چی میشه :)
منم پیگیرش هستم. توی اندروید یک کارای انجام دادن  ولی با هدف فاصله زیادی داره .
توی ios  به دلیل محدودیتهای گذاشته شده از طرف خود اپل مشکل دو چندان است .
از بلک بری به طور کامل پشتیبانی می کند. ویندوز فون 8 نیز به زودی اضافه می شه .
به توسعه دهندگان بدون مرز این چهارچوب(framwork)بی نظیر یک خسته نباشید می گم.
زبان برنامه نویسی بومی آندروید ++C هست (هرچند تعصبی نیستم ولی از این قدرت خوشم میاد) پس احتمال پورت روی اندروید بصورت کامل بسیار زیاده .همین انجین cocos2d-x هم از NDK برای انتقال به آندروید استفاده می کنه .البته دوست دارم ببینم اوبونتو هم با سیستم عامل همراهش چه خواهد کرد. کیوت همه یکی از گزینه های اصلی برای توسعه دهنده های این سیستم عامله 
اگر شد به وبلاگ من سری بزنید
نرم افزار بازی سازیدانلودgame makar
اول سلام میگم
دوم یه سوال دارم

cocos یک انجین cross است

آیا با کوکوز میشه برای کنسول های بازی مثل xbox one بازی ساخت
پاسخ:
سلام 
Cocos2d-x  یک انجین چند سکویی است البته برای پلتفرم های موبایل یعنی سیستم عامل های ای او اس آندروید و ویندوز  رو پشتیبانی میکنه.
برای کنسول ها به صورت رسمی خیر ولی میتونید سرچ کنید پورت های غیر رسمی احتمالا وجود داشته باشه