Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












Cocos2d-x for myphone source code

يكشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۴۶ ب.ظ

زمانی که تصمیم به شروع برای ساخت بازی کردیم گزینه های زیادی پیش رو بود از انجین های سه بعدی تا دو بعدی .برای شروع سعی کردیم شروع کنیم به محدود کردن انتخاب ها از بین unity3d, UDK , shiva3d ,Game maker ,Construct,cocos2d,andengine,cocos2d-x ,Torque 2D,Moai

اول : 

هدف رو مشخص کردیم : بازی دوبعدی .گفتیم برای شروع با دوبعدی شروع کنیم سه بعدی کارکردن تجربه می خواهد و سنگ بزرگ بلند کردن علامت نزدن است پس ما موندیم و انجین های دو بعدی,Game maker ,Construct,cocos2d,cocos2d-x ,andengine,Torque 2D,Moai

دوم :

بازارمون رو انتخاب کردیم : تلفن های همراه و ارائه بین المللی : از اونجا که پول نداشتیم ولی وجدان داشتیم نرم افزار های که پولی بودن و کرک می خواستن رو حذف کردیم چون نه پول پرداخت داشتیم نه امکان پرداخت و نه امیدوار به ساپورت از طرف اون نرم افزار ها پس ما ماندیم و  cocos2d,cocos2d-x, andengine,Torque 2D,moai

سوم :

Ios بازار خوبی داره ولی از آندروید نباید غافل شد پس انجین های که همچین قابلیتی رو نداشتن حذف کردیم .ما ماندیم و cocos2d-x ,moai

چهارم :

زبان برنامه نویسی هم شرطه ولی نه به شرطی داکیومنت و جامعه محوری یک انجین اما شانس با ما بود .از Moai تعریف زیاد شنیدیم ولی  کتاب خاصی برای شروع نداشت زبان برنامه نویسیش Lua بود ولی طرف مقابل cocos2d-x هم زبان برنامه نویسیش ++C بود هم فروم فوق العاده فعالی داشت و همچنین وقتی فهمیدیم که پیاده سازی کامل از cocos2d ihpne هست اون وقت بود که دیدیم چه گنچی پیدا کردیم .

شروع کردیم به پیدا کردن کتاب یکی از کتابا خیلی نظر ما رو به خودش جلب کرد هم متن روانی داشت هم بازی های جذابی برای یادگیری و اون کتاب اسمش بودCocos2d for Iphone 0.99 Beginners Guide

شروع کردیم به خوندن کتاب اونم به صورت خط به خط هرچی تمرین داشت انجام دادیم .اولش گفتیم ما این کار رو که کردیم کدامون که خیلی مرتب فصل به فصل امادست بزاریم بری فروش :) و افتادیم دنبال حساب خارجی (اون موقع بود فهمیدیم نه بابا تحریم کاغذ پاره ای بیش است )

هر جوری بود یه سایت که مرچنت رایگان ارائه می داد رو پیدا کردیم و با کلی ترجمه رسمی مدارک و خرج یه حساب ساختیم ولی وقتی کد ها رو آپلود کردیم و خواستیم تو سایت اصلی بزاریم متوجه شدیم اینجا ایران نیست :) اینا برای نویسنده کتاب احترام قائل هستند و بدون اجازه اون نمیشه همچنین کاری کرد . اونجا باز فهمیدیم چه با شخصیت .

با هر دردسری بود ایمیل نویسنده رو پیدا کردیم با هر بد بختی بود حالیش کردیم اونم با انتشارات خبر داد و آخرش راضی شد اگه ما کد رو به صورت رایگان بزاریم با قرار دادنش مشکلی نداره و اینجا بود که فهمیدیم چه خیر خواه :)

مام گفتیم خب باشه اشکال نداره کدا رو آپلود می کنیم و کردیم و خوشحالی که به یه اینجین اپن سورس به نوبه خودمون کمکی کردیم و جالب اینکه بعد یه مدت حالا یه کتاب با همین نام برای cocos2d-x هم توسط همون انتشارات چاپ شده .

ما کل کدا رو تو ubuntu , ios , windows ,android تست کردیم مشکلی نداشت خیلی وقته رو سایتمونم هست و کسی هم باهاش مشکلی خاصی نداشته .نه اینکه بگین دانلود نشده ، نخیر دانلود شده خیلی هم تشکر کردن .

شما هم می تونید اون رو از سایت دانلود کنید و با خوندن کتاب به راحتی توی این انجین راه بیفتید.

ادرس لینک در سایت اصلی

ادرس سورس ها در سایت ما 

  • موافقین ۰ مخالفین ۱
  • يكشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۴۶ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

نظرات  (۳)

سلام
من برنامه نویس آندروید هستم و میخوام بازی سازی رو شروع کنم
هیچ چیزی هم در مورد برنامه نویسی آی او اس نمیدونم
وقتی پست های شما رو خوندم به این نتیجه رسیدم که انجین cocos2d-x به خاطر چند پلتفرمه بودن و زبان ++C از بقیه بهتره
اما چند روزی که دنبال آموزش هاش میگردم خیلی گیج کننده هستن !!
اول این که همه آموزش ها تقریبا برای نسخه cocos2d-x 2.0 هستن اما آخرین نسخه 2.2.2 هستن که خیلی هم تغییر کرده !!!!
حالا از شما چند تا راهنمایی میخوام :)
اول این که اگه من براساس همین آموزش های نسخه ۲.۰ برم جلو نسخه های ۲.۲ یا ۳ خیلی فرق دارن و مهاجرت بهشون سخت میشه ؟؟ 
بعد این که من اصلا برنامه نویسی آی او اس انجام ندادم اگه همین کتابی که شما معرفی کردین رو دنبال کنم خیلی با اندرویدش متفاوته (البته اون جدیدترش که cocos2d-x هست) ؟
اگر من یک بازی رو الان با ایکس کود بنویسم و تمومش کنم و رو آیفون به خوبی اجرا بشه همون کد رو میتونم بدون مشکل برای اندروید کامپایل کنم ؟
شما فکر میکنین این انجین برای تازه کارایی مثل من خوبه ؟
در کل شما فکر میکنین شروع یادگیری با این کتاب که برای دیوایس های اپل نوشته شده برای کسی مثل من که برنامه نویسی objectiv-c رو نمیدونم خوبه ؟

ببخشد اگه سوالا زیاد شد :دی
خیلی خیلی ممنون که دانش خودتونو به اشتراک میزارین :)

پاسخ:
سلام 
اول باید بگم در مورد تفاوت نسخه های 2.0 و 2.2 تو عرصه نرم افزار های اوپن سورس این تغیر روند ورژن ها معمولاَ به صورت سریع صورت می گیره این انجین در حال حاظر در نسخه 3 به صورت ازمایشی به سر می برد ولی بهترین نسخه فعلاَ همون 2.2 هست .در مورد تفاوت های 2.0 و 2.2 باید عرض کنم که تفاوت بنیایدی با هم ندارند(ولی نسخه 3 تفاوت بنیادی با سایر نسخه ها دارد) شما طبق آموزش های نسخه 2.0 جلو میری فقط گاهی اسم بعضی از تابع ها تغیر کرده که شما باید با مراجعه به changelog.txt که همراه انجین ارائه میشه یا مراجعه به testcpp و مشاهده نمونه مشابه استفاده شده از تابع مشکل رو حل کنید .برای مهاجرت به 3 احتمالاَ نیاز به کار بیشتر هست چون فعلاَ هیچ منبع آموزشی برای این نسخه بجز پروژه testcpp داخل خود انجین وجود ندارد.
در مورد برنامه نویسی IOS هم باید عرض کنم که شما نیازی به بلد بودن برنامه نویسی ای او اس ندارید شما روی یکی از ویندوز بازی رو طراحی می کنید بعد باید حداقل آشنایی با Xcode که یک IDE برای مک هست پیدا کنید و فقط کافیه که بتونید پروژه رو بارگذاری کرده و ارور های رو که بیشتر به خاطر تفاوت کامپایلر هاست برطرف کنید که این ارور ها هم در سطح برنامه نویسی سی پلاس پلاس هست و ربطی به برنامه نویسی ای او اس ندارد و بعد اقدام به اجرای برنامه کنید .
چنانچه از کتابخانه جانبی استفاده نکنید و فقط از خود انجین بهره بگیرید تمام کد های شما چه بر روی ای او اس و چه بر روی آندروید به راحتی بدون تغیر آنچنانی قابل اجراست و مشکلی نخواهید داشت .
در مورد این که اینجین برای تازه کارا خوبه یا نه من پیشنهادم اینه که خیلی مناسب افرادی که تا حالا خیلی کد نویسی نکردن نیست و به مراتب سخت تر از سایر انجین هاست .مشکلاتی که در طول توسعه پیش میاد به مراتب بیشتره و که هر کدام از این مشکلات شاید فقط برای شما پیش امده باشه و حتماَ باید برای پیدا کردنش گوگل کنید .همچنین به دلیل ماهیت برنامه نویسی سی پلاس پلاس زبان راحتی برای شروع برای تازه کارا نیست.
این کتاب یه کتاب قدیمیه و ما چون در آن موقع هنوز کتابی برای cocos2d-x وجود نداشت اقدام به کار بر روی اون کردیم در حال حاظر منابع آموزشی cocos2d-x  به وفور یافت میشن .
شما می تونید از ویدئوی که در وبلاگ قرار دادم شروع کنید بعد اگه دیدید که نسبت به ادامه قعالیت با انجین راغب هستید من یک کتاب cocos2d-x هم دارم که در وبلاگ قرار خواهم داد .
آقا یک سوال دیگه پیش اومد :دی
اگه با جاوا اسکریپت کار کنیم تفاوتی با ++c داره ؟؟ سرعتش پایین تره ؟؟

بازم ممنون
پاسخ:
از لحاظ سرعت تفاوت آنچنانی با هم ندارند .در بازی های معمولی که اصلاَ این تفاوت حس نمی شود ولی در بازی های بزرگ معمولاَ قسمت های مهم رو با استفاده از سی پلاس پلاس و قسمت های معمولی رو با استفاده از جاوا اسکریپت انجام می دهند .
من خودم از نسخه جاوا اسکریپت و لوا استفاده نکردم ولی از مشکلاتی که در انجمن اصلی وجود دارد که پایداری کم تری نسبت به نسخه سی پلاس پلاس داراست.
ممنون به شخصه که چند روزه میخوام با این انجین شروع به کار کنم
انتظار سایتی فارسی نداشتم
شما رو اتفاقی تو بلاگ ای ار دیدم
خیلی خوشحال شدم
پاسخ:
سلام 
خیلی خوش اومدی خیلی انتخاب خوبی کردید
امیدوارم موفق باشید