Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












Cocos2d-x Console

سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۱ ب.ظ

cocos2D-x Console ابزاری برای فرایند ساخت ، اجرا و کامپایل یک پروژه cocos2d-x در نسخه های جدید است که توسط تیم توسعه دهنده آماده شده است.

برای اینکه بتوانیم از Cocos2d-x Console  استفاده کنیم نیازمندی های زیر لازم است:

  • Python
  • دسترسی به خط فرمان

ابتدا باید مطمئن باشید که پایتون روی سیستم نصب شده باشد. در سیستم عامل های لینوکس و مک این ابزار به صورت پیش فرض نصب شده است ولی در ویندوز باید پایتون را از طریق وب سایت رسمی آن دانلود و روی ویندوز نصب کنید .سپس نیاز دارید که مسیر نصب پایتون را برای ویندوز مشخص کنید تا جهت سهولت کار نیازی به وارد کردن مسیر مفسر نداشته باشید برای این کار از طریق کلیک راست روی My computer و سپس انتخاب گزینه properties به صفحه ای انتقال پیدا می کنید که حاوی مشخصات اصلی سیستم شماست در این صفحه بر روی گزینه Advance System Setting کلیک کرده و سپس در برگه  Advanced روی دکمه Environment Variables کلیک کنید در بخش System Variables گزینه path را پیدا کرده و آدرس مسیر اصلی مفسر پایتون را به همراه کاراکتر ; به آخر آن اضافه کنید .

مثلا محل نصب مفسر پایتون من در مسیر C:\Python27  قرار دارد پس این ای آدرس را به انتهای نوشته ها اضافه می کنیم  تا از این پس با تایپ دستور python به صورت اتوماتیک مفسر پایتون اجرا شود.

در ادامه به مسیر اصلی cocos2d-x مراجعه نمایید  یعنی جای که فایل زیپ انجین را از حالت فشرده خارج کرده اید  و با نگهداشتن کلید های Ctr+Shift و سپس کلیک راست کردن در پنجره مورد نظر گزینه open camand window  here را انتخاب کنید و سپس دستور pthon setup.py را تایپ کنید که این کار باعث اجرا شدن اسریپت setup.py که در مسیر اصلی قرار دارد می شود .در اینجا شما به صورت دلخواه می توانید مسیر NDK ، SDK  و ant را وارد کنید .

در سه مرحله هر سه این مسیر ها از شما پرسیده می شود و شما می توانید با تایپ مستقیم یا درگ کردن پوشه آدرس را وارد کنید .

کار تمام است و شما حالا می توانید از console استفاده کیند .

برای ایجاد پروژه جدید از دستور زیر در حالت کلی  استفاده کنید .

cocos new -p package  -l {cpp,lua,js} [arguments] [PROJECT_NAME]

مثلا"

cocos new -p ir.blog.Arvant.Console  -l  js -d k:\  Console

این دستور باعث می شود که یک پروژه با نام پکیج ir.blog.arvant.console  با زبان javascript در مسیر درایو k  و با نام console ایجاد شود .

البته در Cocos code IDE فقط کافی است از منوی فایل کزینه ایجاد پروژه جدید را انتخاب کنید :)

یک مثال که توسط یکی از بازدیدکنندگان عزیز ارسال شده:

پس از دانلود cocos2d-js-v3.0.zip آن را از حالت فشرده خارج کنید و در محل ثابت ذخیره کنید. به آن دایرکتوری رفته و دستور زیر را اجرا کنید:
python setup.py
هنگامی که نصب پایان یافت از شما می خواهد که یک دستور را اجرا کنید. چیزی شبیه به این:
source /home/YOUR_USERNAME/.bashrc
این دستور را اجرا کنید تا بتوانید از کنسول کوکو بهره ببرید. در صورتی که وب سروری مانند آپاچی دارید، بهتر است پروژه های خود را جایی درون دایرکتوری
/var/www
بریزید. مثلاُ دایرکتوری
/var/www/cocos2d
را ایجاد و به آنجا بروید و دستور زیر را اجرا کنید:
cocos new FlappyBird -l js -d ./
حالا می توانید از طریق مرورگر به آدرس زیر بروید و پروژه نمونه را ببینید:
http://localhost/coco2d/FlappyBird
چنانچه وب سرور ندارید، به محل نصب پروژه بروید و دستور زیر را اجرا کنید:
cocos run -p web
در این صورت مرورگر شما باز می شود و از طریق آدرس
http://127.0.0.1:8000
پروژه شما به نمایش در می آید.
  • موافقین ۴ مخالفین ۴
  • سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۱ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

نظرات  (۲)

  • رامین علیرضایی
  • سلام برادر
    دستت درد نکنه.
    اگر میتونی درباره Coco2D-X بیشتر بنویس.
    با سپاس فراوان از مطالب خوب شما
  • علیرضا لشکری پور
  • وب خوبی داری به وب منم سربزن و نظر هم بزار