Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












گام نخست ایده یابی :

معمولاَ بیشتر تیم  و شرکت هادر ابتدا حول یک ایده شکل می گیرند .یکی از اعضا ایده ای به ذهنش خطور میکند و بر مبنای همین ایده اقدام به جمع آوری تیم و گاهاَ ایجاد یک استودیو می کند .یا به تنهای مشغول به کار بر روی ایده مورد نظر می شود .

البته شاید در مواردی اتفاق بیفتد که چون اعضا به طور کلی علاقه مند به مقوله طراحی بازی هستند اقدام به تشکیل گروه و تیم می نمایند و بعد به دنبال ایده ای برای ساخت بازی هستند .در این این شیوه نحوه انجام کار و ادامه فعالیت مقداری بغرنج تر از گروه اول است چون در ابتدا باید نشست های ویژه ای برای پیدا کردن ایده های مناسب تشکیل شود و بعد از میان ایده هایی که موجود است بهترین ایده انتخاب شود .

اگر ایده ای برای ساخت بازی در ذهن ندارید لازم نیست سالها منتظر باشید تا جرقه ای صورت گرفته و ایده بازی نابی به ذهن شما رسوخ کند بهتر است شروع به کار کرده و بدون ایده پیش بروید.شاید بپرسید مگر ممکن است بدون ایده شروع به بازی سازی کرد؟البته که می شود شروع به کار هر چند بدون ایده بهتر از دست روی دست گذاشتن و منتظر معجزه ماندن است .رابطه ایده و بازی گاهاَ به رابطه مرغ و تخم مرغ هم شباهت دارد(تخم مرغ اول به وجود آمد یا مرغ؟)

گام های ساده ای وجود دارد که می توان در طول فرایند توسعه از هیچ ، ایده یک بازی را شکل دهید .

ابتدا مشخص کنید که قصد طراحی چه نوع بازی را دارید ،کافی است که چشم ها را بسته به لذت بخش ترین بازی که از نظر خود تا به حال انجام داده اید فکر کنید یا اینکه در امار گشته و پر فروش ترین بازی ها را رصد کنید و از همان سبک که احتمالاَ طرفداران زیادی را دارد یکی را انتخاب کنید .سبک های بیشماری وجود دارند:بازی های پازل ، اکشن ، شبیه ساز های اتوموبیل رانی ، بازی ها نبرد هوایی ، بازی های استراتژی و بازی های نقش آفرینی  همه این سبک ها می تواند برای شروع یک سبک مناسب باشد که بسته به علاقه مندی ها هر کدام را که مایل بودید انتخاب کنید .

بعد از انتخاب سبک کافی است به اصول مورد نیاز بازی در این سبک بپردازید و آنها را دسته بندی کنید :

  • دنیای بازی :هر بازی در یک دنیای شبیه سازی شده با قوانین مشخصی اتفاق خواهد افتاد . این دنیا می تواند کاملاَ واقعی و یا کاملاَ تخیلی باشد اما حتماَ بازی داری یک دنیاست که در آن بازی اتفاق می افتد .
  • هدف بازی:شما باید در هر سبکی هدفی را برای بازیکن مشخص کنید که برای رسیدن به آن هدف باید چالش های موجود را پشت سر گذاشته و به آنها نایل آید .این هدف می تواند کسب رتبه های بالا در یک جمع آنلاین باشد .یا گرفتن تمام ستاره های بازی ، یا رقابت دو نفره با یک شخص دیگر.مهم هدفی است که باید پشت هر بازی وجود داشته باشد .
  • چالش ها :رسیدن به هدف بدون عبور از مشکلات و چالش ها جذاب نیست و اینکه بدون هیچ زحمتی به هدفمان دست پیدا کنیم خیلی سر گرم کننده به نظر نخواهد رسید .چالش های مختلفی را می توان به وجود آورد تا بتوان در راه رسیدن فرد به مقصود وقفه ایجاد کرد و او را وادار به حل این چالش ها گردانید .
  • قوانین : برای رسیدن به هدف و عبور از چالش ها نیازمند قوانینی هستیم تا بتوانیم با استفاده از آنها بازی را به اتمام برسانیم .اصل بر این است که این قوانین در کل بازی ثابت بوده و یا تغیر در آنها به اطلاع بازیکن رسانده شود .صرف اینکه قوانین حتماَ باید واقعی باشند ملاک نیست و شما می توانید هر نوع قانونی را در بازی تحمیل کنید .فقط به یاد داشته باشید قوانین قابل درک ، ثابت و منسجم باشند .

این موارد جزو اساسی ترین موارد ساخت بازی به شمار می روند که در بیشتر بازی هاینشانی از آن ها را می توان یافت .برای رسیدن به این اهداف می توان از منابع مختلفی برای الگو گرفتن استفاده کرد:کارتون ها ، فیلم های سینمایی ، سایر بازی های موجود ، کتاب های داستان ، کمیک ها و .... همگی می توانند منبع الهامی برای شما باشند .

بهتر است در فرایند ایده یابی تمام آن چیزی را که می توانید از عهده آن برآیید به خاطر داشته باشید . صرف هزینه زیاد برای ساخت بازی هایی با ایده هایی با مشکلات زیاد در پیاده سازی کاری اشتباه به نظر می رسد و فقط از عهده شرکت های با بودجه های هنگفت بر خواهد آمد پس حتماَ ایده ای را پیگیری کنید که در قد و قواره دانش شما باشد اما این دانش به مراتب افزایش خواهد یافت و بازی بعدی صد البته از این یکی بزرگ تر خواهد بود .فعلاَ بهتر است پا را از گلیمتان دراز تر نکنیدولی روی لبه حرکت کنید.

به این فکر کنید که واقعاَ هدف از یک بازی چیست؟بجز این است که هدف فقط سر گرم کردن بازیکن است؟ما هیچ وقت برای ضایع شدن ،تحقیر شدن و .. بازی نمی کنیم ، ما بازی می کنیم که ساعاتی از وقتمان را سرگرم بمانیم.پس هدف شما باید ایجاد این سرگمی باشد .بازی های همچون پرندگان خشمگین ،دنیای نفتی ،لیمبو و خیلی های دیگر فقط موفق بودن چون ما را بیشتر از سایر بازی ها سر گرم می کردند و ما بیشتر از این سرگرمی لذت می بردیم  .

حال احتمالاَ چیزهای از ماهیت کلی بازی دست گیرتان شده باشد حال کافی است یک نسخه نمایشی از بازی بسازید .این نسخه به شما کمک خواهد کرد سریع تر شکست بخورید!!! بله اگر ایده شما ابکی از آب در آمده است من که نیازی به ادامه آن نمی بینم پس ابتداَ یک نسخه آزمایشی کاملاَ ساده از بازی بسازید بعد کافی است که بحث در مورد آن بپردازید .پتانسیل های موجود برای آن  را ارزیابی کنید و نقاط قوت و ضعف آن را از نظر بگذرانید و بعد تصمیم بگیرید که آیا روی آن سرمایه گذاری کنید یا این فرایند را دوباره به از سر گیری کنید .

در فرایند پیش نمایش سازی کافی است به صورت کاملاَ ابتدایی یکی از مراحل را برا خود شبیه سازی کنید .برای این کار کافی است که هدف مشخص شود و موانع و چالش ها نیز به صورت محدود در نظر گرفته شود سپس شروع به بازی کنید .می توان در ادامه چالش ها را سبک سنگین کرد و دوباره ادامه داد .ایده های که به ذهنان می رسد را یاداشت کنید .

بعد از آن کافی است ببینید که اگر تمام ایده هایتان را روی این بازی پیاده کنید بازی جذابی از آب در خواهد آمد ؟بد نیست که بازی را در دسترس جمعی از دوستان قرار داده و عکس العمل آنها در هنگام انجام بازی مشاهده کنید مطماناَ باز خورد های جالبی دریافت خواهید کرد .

نتیجه:

صبر کردن برای پیدا کردن یک ایده ناب گاهاَ بی فایده است .انتظار کشیدن برای بارش ایده و نزول ایده از آسمان گاهاَ می توانند زمان های طولانی از وقت شما را هدر دهد کافی است شروع کنید ،ایده ها خود به خود به شما الهام خواهند شد ،با دیگران در میان بگذارید خیلی ها دوست دارند شما را یاری کنند ، همین الان شروع کنید که سخت ترین مرحله هر کار شروع کار است.

  • موافقین ۵ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۰۸ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

نظرات  (۲)

عالی
  • سید محمد امین سیدزاده
  • عالییییییییییی