Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












کالبد شکافی Hello Cpp

شنبه, ۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۳۷ ب.ظ

کالبد شکافی Hello cpp در 10 دقیقه

خب اولین پروژه ای که به نظر من خیلی می تونه کمک کنه به شروع به کار همین پروژه Hello cpp می باشد .

این پروژه شامل فایل های:

  • AppDelegate.cpp
  • AppDelegate.h
  • AppMacros.h
  • HelloWorldScene.cpp
  • HelloWorldScene.h

می باشد.

در کلاس AppDelegate مهمترین متد موموجود متد applicationDidFinishLaunching است که بعد از اجرا برنامه به این تابع رجوع می کند.

در این کلاس کل کارهای که جهت تشخیص resolution جاری صفحه و اختصاص منابع مرتبط با این سایز انجام می شود .

شما فعلا توی پروژه ها زیاد به این قسمت کار نخواهد داشت .

در نهایت بعد انجام کلیه تنظیمات 

// create a scene. it's an autorelease object
    CCScene *pScene = HelloWorld::scene();

    // run
    pDirector->runWithScene(pScene);

پس از ایجاد یک شی از نوع  Scene  که در کلاس HelloWorld تعریف شده است و اختصاص این Sceneبه director جاری باعث می شود که تابع  HelloWorld::sceneدر کلاس HelloWorld فراخوانی شود .

Scene

کلاس CCScene یکی از کلاس مهم انجین می باشد که سایر آبجکت ها (سایر لایه ها و ....) در زیر مجموعه این کلاس به نمایش در خواهند آمد و هر برنامه حتماَ دارای یک شی از این کلاس می باشد .این شی قابلیت نمایشی خاصی ندارد و شما بعد ایجاد یک همچین شیی هیچ چیز خاصی روی صفحه مشاهده نمی کنید .

Layer

سایر اشیاء برای نمایش باید به شی Scene که ایجاد کرده ایم اضافه شود در داخل تابعHelloWorld::scene  یک شی از نوع CCLayer به نام  layer به scene که ساخته شده اضافه می شود .

لایه ها یکی دیگر از کلاس های پر استفاده در انجین می باشند شما می توانید به هر تعداد لایه که لازم داشته باشید استفاده کنید ولی به صورت معمول یک لایه می تواند بیشتر نیاز ها را براورده نماید.

اگر با نرم افزار های مانند فتوشاپ کار کرده باشید بهتر می توانید با مفهوم لایه ها اشنا باشد لایه ها می توانند در کنار هم و یا بر روی هم قرار گیرند و عمق آنها را می توان با استفاده از خاصیت Zorder تنظیم نمود.

HelloWorld::init

توابع init توابعی هستند که هنگام ایجاد شی فراخوانی می شوند و شما تمامی تنظیماتی رو که لازم دارید برای شی در نظر بگیرید باید در این قسمت اضاف کنید .

در این تابع  از کلاس HelloWorld  عکس بکگراند مشخص می شود دکمه خروج و عبارت HelloWorld به لایه اضافه می شود و باعث نمایش این عناصر بر روی صفحه می شود .

توجه داشته باشید که کلیه این قسمت ها دارای کامنت های خیلی روان و عالی می باشد که به راحتی می توانید به صورت خط به خط وضیفه هر خط را مشخص کنید.

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • شنبه, ۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۳۷ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم