Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












عنصر سوم:چالش(عناصر مختلف طراحی بازی)

چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۰۴:۳۲ ب.ظ

عنصر سوم :چالش

بازی های ویدئویی هم همانند همه بازی هایی که در کوچه و خیابان یا هر وقت دیگر بازی می کنید باید حتماَ چالش برانگیز باشد .در هر بازی فرد به سنجش میزان توانایی های خود از طریق هماوردی با سایر افراد می پردازد .در بازی های ویدئویی نیز بازیکن با هوش مصنوعی یا افراد دیگر و محیط بازی در تعامل است تا مجموعه ای از چالش های پیش رو را با استفاده از توانایی های خود و ابزار های در اختیار به انجام رساند.معما هایی که استفاده می شود نباید آنقدر آسان باشد که بازیکن را خسته کند و نه آنکه آنقدر سخت که بازیکن احساس نا امیدی کند .به شخصه به نظرم یکی از ویژگی های اصلی یک طراح مرحله نگه داشتن بازی در همین حد اعتدال است .چینش ترتیب مراحل این امکان را میدهد که یک بازیکن کم کم برای حل معما های دشتوار آماده شود و سطح توانایی های خود را بالا ببرد .

در بازی های مختلف برای حل این مسئله معمولاَ سطوح مختلف سختی را قرار میدهند که بازیکن به دلخواه یکی را انتخاب می کند و این انتخاب بر جنبه های از لحاظ میزان دقت هوش مصنوعی در بازی ،میزان آسیب پذیری کارکتر اصلی و ... تاثیر خواهد گذاشت و باعث می شود که بازیکن به راحتی از عهده مراحل مختلف برآید .

گاهاَ مشاهده می شود که قرار دادن بازی در حالت آسان یک سری آسیب هایی را به بازی وارد می آورد که بازی آن جذابیت خاصیی را که انتظارش را می رود از دست خواهد داد پس در انتخاب نحوه و شیوه این انتخاب ها باید کمال دقت را داشت .

در سبکی که معمولاَ بیشتر بازی های در پلتفرم های همراه از آن بهره می برند سبک امتیاز دهی ستاره ای است .سه ستاره برای سه سطح مختلف آسان ، متوسط و دشوار .به این طریق بازیکنی که حوصله بهتری برای بازی و توانایی بیشتری دارد تمام هم و غمش گرفتن ستاره های بازیست و حل تمام  و کمال مراحل .این گروه که معمولا شامل بازی خور های حرفه ای هستند عاشق دشواری های پیش رو هستند و با کمال میل این دشواری های را می پذیرند تا به مرحله بعد راهنمایی شوند .اما دسته بعدی افرادی هستند که خیلی هم از بازی پرت نیستند ولی حوصله آنچنانی ندارند پس به سطح متوسط اکتفا می کنند و برای گرفتن سه ستاره تلاش می کنند ولی نشد هم به دو ستاره رضایت می دهند و به مرحله بعد می روند .

سری سوم افرادی هستند که فقط دوست دارند بازی را ببینند مراحل مختلف را بازی کنند و کاری به ستاره ها ندارند .گاهان بچه هایی که هنوز خیلی بازی باز نیستند یا افرادی که فقط دوست دارن پیش برن و مرحله ها رو یکی پس از دیگری باز کنند، یا حتی افراد مسن که حوصله خیلی درگیر شدن را ندارند و خیلی گروه های دیگر در این دسته قرار می گیرند.

اما البته انگار دسته ای دیگر هم باب شده است کسانی که اصلا حوصله یه ستاره گرفتنم ندارند .اینجاست که شرکت های بازی سازی برای این گروه ها هم چاره ای اندیشیده اند .پول بده کل مراحل باز است :)

دسته بندی گروه هایی از مراحل و رائه مراحلی جهت دست بازی هم شگردیست که معمولاَ شرکت ها در ارائه نسخه دمو ارائه می دهند 100 مرحله رایگان و اگر خوشتان آمد خرید پک جدید با 300 مرحله .

در بازی پرندگان خشمگین این دشواری و آسانی ها به زیبایی در نظر گرفته شده است البته بازی خیلی آسان می نمایاند .شکل کلی گیم پلی بر کسی پوشیده نیست .هرکسی با هر فرهنگی در هرکجای دنیا می داند که تیروکمان را چگونه می کشند و با اولین پرتاب و برخورد پرنده با جعبه ها و احتمالاَ انهدام یک خوک حتی گر از کره مریخ هم آمده باشید و چیزی از داستان و شکل بازی ندانید مطماناَ خواهید دانست که هرچه هست زیر سر همین خوکاهاست پس شروع به تار و مار آنها خواهید کرد .حل بعضی از مراحل با وجود پرندگانی با ویژگی های خاص راحت تر میسر می شود و این یکی از راه های کسب درآمد آنهاست یعنی برای کسب امتیاز بیشتر می توانید با پرداخت هزینه پرندگان خاصی را به خدمت بگیرید و به راحتی بر ستاره های خود بیفزایید .

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۲، ۰۴:۳۲ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم