مصاحبه با توسعه دهندگان بازی 2048
حتما تاحالا بازی 2048 را انجام داده اید؟اگر شما یکی از گیمر های دنیای موبایل باشید به احتمال زیاد تا حالا ساعت ها از وقت خود را صرف انجام این بازی نموده اید و اگر هم خیلی اهل بازی کردن با موبایلتان نیستید حتما یکی از دوستانتان را در حال انجام بازی یا به اشتراک گذاری امتیاز هایش در این بازی مشاهده کرده اید.
یکی از نسخه های ساخته شده از این بازی توسط شرکتEstoty Entertainment که یک شرکت مستقل در Latvia ساخته شده است.این بازی توانسته است که تا کنون بیش از ۱۰ میلیون کاربر را از سراسر دنیا به خود جذب نماید که با وجود این امار در هفته های نخست ارائه توانسته یکی از بهترین بازی ها در این سبک و همچنین از جمله بهترین بازی های گوگل پلی شود.
این بازی بر پایه موتور پرقدرت cocos2d-x توسعه داده شده است و در طول توسعه آن آقای Guntis Pontags از توسعه دهندگان اصلی این شرکت با تیم ما در ارتباط بودند و ارتباط خوبی بین ایشان و تیم توسعه برقرار شد .
در اینجا مصاحبه ای را که با ایشان در مورد بازی 2048 قرار می دهیم .
سوال :آیا برای توسعه بازی سعی کردید که از سایر انجین های موجود استفاده کنید؟و چرا در نهایت تصمیم به توسعه بازی با استفاده از cocos2d-x نمودید؟
جواب :بعد از تقریباَ 5 سال فعالیت در حوضه توسعه بازی های موبایل من با بیشتر انجین های ساخت بازی موبایل آشنایی دارم و از آنها استفاده کرده ام .انجین cocos2d-x به علت ماهیت اوپن سورس آن و همچنین قابلیت بسیار زیادی که برای گسترش در اختیار ما قرار می داد به عنوان انجین بازی انتخاب شد .
برای بازی 2024 ما نیازمند ارائه یک گیم پلی مشترک بر روی هر دو پلتفرم IOS و Android بودیم که پس از بررسی ها cocos2d-x به عنوان بهترین گزینه انتخاب شد .
بیشتر کدهای ما برای دو پلتفرم ثابت بود که این باعث ایجاد تجربه واحدی از گیم پلی در هر دو سیستم عامل می شد .ما توانستیم که حالت های گوناگونی را برای بازی در نظر بگیریم و همچنین در ادامه آپدیت ها امکان انجام بازی به صورت چند نفره با استفاده از Nextpeer را چه در نسخه Ios و چه در نسخه Android بازی بگنجانیم و با این کار توانستیم که تمام بازیکنان بازی را با هم مرتبط کنیم .و این یکی از بهترین جذابیت های بازی است .
سوال :تجربه شما از کار با cocos چگونه بود؟چه ویژگی هایی از آن برای شما جالب بود و چه ویژگی هایی را نیازمند توسعه بیشتر می بینید؟
جواب :من اولین پروژه ام را با cocos2d آغاز کردم و از نحوه کار و ویژگی های آن بسیار راضی بودم سپس بعد از آنکه cocos2d-x شروع به فعالیت کرد ما مطلع شدیم که بدون نیاز به تغیر کد می توان بازی را برای پلتفرم های مختلف ارائه کرد و همچنین توانایی انعطاف بسیار بالایی انجین برای توسعه و استفاده از امکانات بومی سیستم عامل های هدف از جمله ویژگی های اساسی این انجین محبوب به شمار می رود .
سوال :از کدام نسخه انجین استفاده کردید C++,Lua,js ؟نظر شما در مورد تو نوع دیگری که از آن استفاده نکردید چیست؟
جواب : ما از نسخه C++ استفاده کردیم.این انتخاب بیشتر به خاطر اشنایی قبلی ما با زبان برنامه نویسی C++ صورت گرفت.به نظرم نسخه های Lua , js هم به نوبه خود دارای ویژگی های خوبی هستند که از آنها می توان برای تولید سریع نسخه های پیش نمایش بازی و ... استفاده کرد .
سوال :ما به تازگی ابزار cocos code IDE را برای توسعه دهندگان Lua و javascript ارائه کرده ایم،آیا شما از این ابزار استفاده کردید ؟ نظر شما در مورد این ابزار چیست؟
جواب :نه متاسفانه من از آن استفاده نکردم .من از Xcodeبه عنوان IDE بهره بردم اما بسیار خوشحالم که تیم توسعه دهنده در حال توسعه ابزار هایی برای راحتی کار با انجین و توسعه هر چه آسان تر بازی هستند.
سوال : چه پیامی برای تیم ما و همچنین بازی سازان مستقلی که هنوز به موفقیت های اینچنینی دست نیافته اند دارید ؟
جواب:در خواست من از شما ایجاد منابع آموزشی بیشتر و به روز cocos2d-x برای استفاده کنندگان تازه وارد و همچنین افزایش آموزشهای مربوط به تعامل انجین با sdk های مختلف که بسیار ضروری هستند است .همچنین توسعه مستند سازی های انجین می تواند کمک زیادی برای توسعه دهندگان بازی باشد .
و اما توسعه دهندگان مستقل ،با وجود انجین قدرت مندی همچون cocos2d-x تما نیازمندی های موجود برای توسعه یک بازی در اختیار شماست و شما می توانید به راحتی یک بازی طراز اول جهانی ارائه دهید .
باسلام با مطلب با عنوان :
همسریابی به سبک پیوند مهر...
بروز هستم.
http://farhangeparvaz.blog.ir/1393/02/19/hamsar1231231231231
فرهنگ پرواز