Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












Godot انجینی رایگان اما قدرتمند

جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۳، ۰۷:۳۶ ب.ظ

Godot نام انجینی اوپن سورس است که از سال 2001 توسط استدیوی OKAMA در حال توسعه است و به تازگی تحت لایسنس MIT و به صورت اوپن سورس برای پلتفرم های ویندوز ، لینوکس و مک در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است .از جمله ویژگی های این انجین می توان به محیط توسعه یک پارچه شامل ویرایش گر مراحل ، ویرایش گر کد و طراحی انیمیشن ها اشاره کرد، همچنین توسط این انجین قادر خواهید بود که بازی خود را برای سیستم عامل های iOS , Android و بلکبری ارائه کنید که یکی از انجین های خوب برای بازی سازی موبایل به شمار می رود .

نکته جالب دیگری که در باره انجین خود نمایی می کند توانایی خلق بازی های دو بعدی و سه بعدی و یا ترکیبی است که معمولاَ به ندرت در یک انجین آن هم رایگان با این تمرکز دیده می شود .

زبان برنامه نویسی مورد استفاده GDscript سکریپت است که با توجه به اینکه بسیار شبیه پایتون در نظر گرفته شده است به راحتی می توان ظرف مدت زمان کوتاهی به آن مسلط شد .

انجین دارای یک IDE داخلی است که به نسبت امکانات قابل قبولی همچون رنگ بندی ساختار دستور و ارائه لیست پیشنهادی هنگام تایپ توابع می باشد .

دور از انتظار نیست که در صورت اشنایی توسعه دهندگان با این انجین به راحتی جایگاه خود را بین آنها باز کرده و جایگزین انجین های همچون گیم میکر گردد و حتی با وجود امکان بازی سازی سه بعدی به راحتی می تواند جایگزین نسخه رایگان یونیتی 3d در بازی های معمولی باشد .

یکی از بازی های که برای آندروید و iOS با این انجین ساخته شده است بازی Foosball - Goal Crusaders است که می توانید از بازار آن را دریافت کنید.

یک بازی سه بعدی به واقع جذاب که شما را حتماَ به امتحان آن دعوت می کنم .

  • موافقین ۷ مخالفین ۰
  • جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۳، ۰۷:۳۶ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

نظرات  (۱۵)

  • صادق یاوری
  • مفید، خلاصه، عالی

    سایت باز آماده همکاری با شماست.

    موفق باشید.
  • محمد رضا باغبانی
  • تشکر....

  • محمد رضا باغبانی
  • خیلی وقت بود دنبال همچین انجینی بودم واقعنه واقعا کمک بـــــــــــــــــــــزرگی کردی . 
    اتفاقا دیشب هم باز دنبال موتور میگشتم تا اینکه امروز به بلاگم سر زدم و رو لینکت کلیک کردم و .... . Oo  :)))
    پاسخ:
    سلام خوشحالم مفید واقع شد
    وبلاگتونم لینک کردم
  • محمد رضا باغبانی
  • تشکر بله میدونم فک کنم دو ماهی میشه وبلاگمو لینک کردی .

    منم یه مختصر توضیحی در مورد ویژگی هاش  تو انجمن براش نوشتم . البته لینک نوشته شما رو هم گذاشتم .
    به وبلاگ ما سر بزنید سایت اختصاصی تعزیه جنوب کشور


                                                      لینک ورود
    سلام
    آموزش های این انجین رو از کجا بگیرم ؟
    پاسخ:
    فارسیش که موجود نیست ولی خود سایت بخش داکیومنتش بهترین مرجعه
    من تو سایتش چیزی پیدا نکردم میتونی لینکشو بدی ؟
    پاسخ:
    برای شروع تنها گزینه های موجود هستش
    سلام شما با این انجین بازی میسازید ؟
    با گیم میکر استودیو تا حالا کار کردین
    به نظرم گیم میکر خیلی حرفه ای تر از این باشه
    یا یونیتی که دیگه جای بحث نداره
    پاسخ:
    این انجین مقداری از لحاظ برنامه نویسی نیازمند دانش بیشتری است بهتره به جای جنگ انجین ها باهاشون کار کنید و هر کدوم رو لازم دونستید بر اساس پروژه انتخاب کنید.
    برای نیاز های من این انجین از یونیتی و udk  هم بهتره البته گفتم که فقط بر اساس نیازمندی های من
    نظرتون راجع به cocos3d چیه؟ البته می دونم اولویت اوّلتون دو بعدیه.
    پاسخ:
    فعلا پروژه در مراحلی نیست که بشه روش حساب کرد 
    ولی تو همین نسخه 3 cocos2d-x به صورت محدود امکان لود کردن اشیاء سه بعدی رو فراهم کردن می تونید تو پروژه تست مشاهده کنید .
    به نظرم برای سه بعدی گزینه های بهتری وجود داره که از جمله اوپن سورس هاش میشه به gameplay3d اشاره کرد.
    کل وبت رو خوندم
    اولا تیم زامارین انجین کوکوز رو پورت کرده برا سی شارپ یعنی به جای اینکه مغزتو با پایتون سیاه کنی راحت با سی شارپ مینویسی البته وقتی تیم زامارین cocos2d-x رو پورت کرد به سی شارپ اون گروه چینی که cocos2d-x رو ساخته بود اعتراض کرد گفت حق نداری از کوکوز استفاده کنی و اونو به زبان های دیگه پورت کنی در صورتی که cocos2d-x اوپن سورسه!!!
    تیم زامارین هم خودش کامل یه انجین کاملا متفاوت درست کرد و فقط اسمش رو گذاشت cocos sharp
    دوما من کوکوز استودیو رو نصب کردم اصلا در مقابل ویژوال استودیو هیچه وقتی تو غول IDE داری بری با کوکوز استودیو بنویسی و اون جایی هم که گفتی از web storm استفاده کنید باید بگم که وب استورم نسخه کپی شده IDE جت برینز یعنی اینتلی جی intellij هست
    در هر حال خوبه که با این نسخه کوکوز کار میکنی ولی من از کوکوز شارپ خوشم میاد چون زبونش سی شارپه نه پایتون

    پاسخ:
    cocos  اولین نسخش با پایتون شکل گرفت اما موفقیت چندانی نداشت بعد ها یه تیم ژاپنی اون رو با objective -c   باز نویسی کردن که فوق العاده شد و تعداد بازی های که باهاسش نوشته شد برای ایفون از چند هزار گذشت .تیم چینی از سال ۲۰۱۱  اولین نسخه چند سکویی رو تولید کردن و با مجوز ازاد منتشر کردن و نسخه سی پلاس اون قابلیت استفاده با لوا و جاوا اسکریپت رو داره.نسخه سیشارپ اون هم توسط خود همین گروه با استفاده از تکنولوژی های مایکروسافت یعنی xna و سی شارپ پورت شده و برای ایکس باکس قابل استفاده است ولی توسعه اون با شتاب نسخه سی پلاس پلاس نیست.نسخه های خیلی زیادی از کوکوس پورت شده و من به شما اطمینان میدم تیم توسعه دهنده هیچ مشکلی با کسانی که بخوان پروژه رو فورک کنن نداره مگر اینکه بخوان پروژه رو از حالت اوپن سورس خارج کرده و  پروژشون رو برای اهداف مالی بدون در نظر گرفتن حقوق کاربران ارایه کنند که این مخالف بیشترلایسنس های اوپن سورس است.cocos ide  هم نسخه های اولش رو فعلا ارایه داده و به تازگی از حالت بتا خارج شده و در همین نسخه ها هم امکانات عالی رذو ارایه میده مثل دیباگ کردن به اصطلاح لایو روی دستگاه یعنی بدون اجرای مجدد بتونی متغیر ها رو مثلا تغیر بدی و امکانات فوق العاده مانیتور حافظه و جلو گیری از باگ های حافظه.خود بخش اوپن سورس مایکروسافت یکی از همکارای مهم پروژست.هرکسی با هر انجینی که راحت تره باید کارش رو ادامه بده و من هم cocos2d-x  رو به هر کسی پیش نهاد نمیکنم
    سلام اقای ربیعی خسته نباشید . یه سوال داشتم.  شما بازی هایی که تا حالا ساختین رو با سی پلاس پلاس نوشتین. ایا این بخاطر ضعف جاوا اسکریپته که با این زبان کار نمیکنین یا دلیل دیگه ای داره. یه جا خوندم نوشته بود بیخیال جاوا اسکریپت بشین و با همون سی پلاس پلاس توی cocos2dx کار کنین. این حرف تا چه حد درسته؟ ممنون
    پاسخ:
    والله من کلا یه جورایی یه علاقه خاصی بی دلیل به  c++  دارم و این علاقه بیشتر از اینکه تکنیکی باشه یه مقدار تعصبیه :)  
    هر کدوم یه مزایایی دارن من هر وقت برای یه تغیر ساده کد رو کامپایل و دوباره اجرا میکنم و کلی از وقتم به همین منوال پرت میشه دوست دارم از نو پروژه رو با جاواسکریپت بنویسم :) اما باز همون تعصبات مانع میشه و از طرفی از قدیم با سی پلاس کار کردم سرعت کد نویسیم به مراتب بیشتره.شمام ببین با کدوم راحت تری.به نظر من که درد سرهای سی پلاس بیشتره.مطمان باشید هر کاری رو که تو سی پلاس بتونید انجام بدید تو جاوا اسکریپت و لوا هم میتونید انجام بدید.از طرفی احساس میکنم تیم توسعه دهنده روز به روز کاربرا رو بیشتر به سمت جاوا اسکریپت و لوا ترغیب می کنند
  • محمد رضا باغبانی
  • سلام

    بلاخره بعد از مدتها اولین بازیم رو با این گودوت انجین به پایان رسوندم


    بازی رو در دونسخه دمو و اورجین برا بازار ، مایکت و ایران اپز فرستادم که ، از اینا فعلا ایران اپز تاییدش کرده ... از ساعت 8 شب تا الان نسخه دمو  180 بازدید داشته ولی 3 دانلود :))))


    مشکلی که بود اینه که حجم پروژه خالی به هفت مگ میرسه و پروژه تمام شده 15 مگ شد

    زیاد سر در نمیارم ولی فک کنم با حذف برخی ویژگی ها وکامپایل دوباره انجین بشه حجمش رو کم کرد دقیقا نمیدونم .... منم ک سواد این کارا رو ندارم ..


    ولی خود انجین محیط و زبان ساده و روونی داره


    فارسی نویسی رو هم ک درست حسابی ساپورت نمیکنه مثلا سلام رو مینویسه :

    ﺱﻝﺍﻡ

    تو این بازی هم ک ساختم نیاز اکید به فارسی داشتم خلاصه یجور سرهمش کردم


    ولی میخوام برگردم اولین گزینه یعنی همین cocs2d-x


    باز  بازیرو  (با امکانات بیشتر) با cocos بنویسم و پرداخت درون برنامه براش بزارم.


    یه وبلاگی هم در مورد این گودوت انجین داشتم uc.blogfa.com

    ولی از وقتی برا بلاگفا مشکل پیش اومد دیگه بیخال اون بلاگ شدم باز برگشتم بیان برا همیشه ;))

    راستی یبار پرسیدم چجوری تو cocos فارسی بنویسم شمام جواب دادی ولی چند جا تو نظرات گشتم پیداش نکردم

    شاید پاکش کردی

    اگه میشه راهنمایی بفرماین


    پاسخ:
    خیلی عالیییی کاش لینک بازیتم میزاشتی.
    حالا اولین بازیته کم کم با این بی مهریا کنار میای :) امیدوارم در آینده وضع بهتر بشه .
    فارسی نویسی یه فونت فارسیی میزاری کنار پروژت و از ttfont استفاده میکنی.مشکلی پیش نمیاد
  • محمد رضا باغبانی
  • خیلی ممنون
    فعلا مایکت بازیمو به عنوان برنامه منتخب انتخاب کرده 
    الان تو صفحه اول مایکت هست خدا آخر عاقبتشو بخیر کنه ... 😆
    اینم لینک
    http://myket.ir/m/App/com.ucblogfa.harfriz4demo

    ولی همچنان از طرف بازار خبری نیس 
    پاسخ:
    بازار وضعش همین طوریه.
    دیر جواب میده خدا نکنه رو چیزیم گیر کنه

    ممنون از اطلاعاتتون مفید و کاربردی
    سلام
    دوست عزیز من رشته ام فیزیک هست و به تازگی با این انجین آشنا شدم. یه کار کوچیک هم کردم با گودا.
    سوال من اینه که چطوری این برنامه رو درون پرداخت کنم؟
    ضمنا مطالب عالیه واقعاو دست مریزاد. دارم کم کم به نوشتن ترغیب میشم
    پاسخ:
    باسلام 
    بنده به شخصه این کار رو انجام ندادم ولی راه حلی که به نظرم میرسه.نوشتن رابط پرداخت به صورت c++  و سپس برقراری ارتباط از طریق جاوا در آندروید و یا آبجکتیو سی در iOS است.شما از طریق کتاب خانه های موجود خرید رو مثلا در آندروید انجام میدید و بعد از طریق ماژول به بازی اعلام میکنید