Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












نگاهی به بازی شوفر

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱ ق.ظ

ارائه بازی شوفر از استدیو ژوری مانگ کاری از بچه های جوان و خوش آتیه سنندجی دلیلی شد تا پس از مدتها مطلب تازه ای برای وبلاگم بنویسم و شروع مجددی داشته باشم برای مطالب جدید.

بازی شوفر مدتی است که به صورت بین المللی در استیم منتشر شده و گیمر ها می توانند با مراجعه به صفحه بازی، شوفر را با قیمت 14.99 دلار  خریداری کنند و احتمالا در آینده عرضه داخلی آن نیز آغار شود .

این بازی اولین تولید جدی شرکت در حوضه گیم بوده و شرکت ژوری مانگ علاوه بر تولید بازی در بخش های هنری دیگری نیز فعالیت داردکه با مراجعه به سایت رسمی شرکت می توانید اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت های شرکت کسب نمایید .

این شرکت با مدیریت جناب آقای حیدری در اولین تجربه خود در ساخت بازی به سراغ سری بازی های ریسینگ رفته و کار خود را با عنوان خوش نام شوفر آغاز نموده است که در ادامه نگاهی خواهیم داشت به بازی شوفر.

نام شوفر یکی از حسن انتخاب های خوب تیم توسعه دهنده بوده که به زیبایی برای بازی انتخاب شده است .اما بازی شوفر قرار نیست خود را رقیب بازی های همچون Need for Speed بداند و با توجه به بودجه و امکاناتی که در اختیار یک تیم مستقل قرار دارد انتظار رقابت با همچین تولیداتی  نیز نمی رود اما شوفر سعی دارد تا با بومی سازی و استفاده از محیط های آشنا و دلنواز جاده های کردستان گیمر را تشویق به تجربه نمودن بازی کند و همین را نکته مثبتی در برابر بازی های موجود در بازار می بیند .

وجود رابط کاربری با زبان های فارسی و کردی ،راهنمای صوتی و همچنین طراحی مراحلی با مناظر و چشم انداز های زیبای کوه ها و جاده های کردستان شما را برای تجربه بازی ترغیب خواهد کرد.

گرافیک بازی :

بازی از طراحی خوبی در بخش مناظر برخوردار است و چنانچه که تجربه سفر به کردستان و گشت و گذار در جاده های آن را در فصل های همچون بهار داشته باشید به خوبی شبیه سازی این فضا را در بازی حس خواهید کرد .بازی شوفر شامل جاده های مختلفی است که هر کدام به نوبه خود معرف بخش های از طبیعت ناب و زیبای کردستان است .

با وجود دقت فراوان در انتخاب جاده های با چشم انداز زیبا متاسفانه بافت عناصری از بازی هچون آسفالت ،گیاهان کنار جاده،تابلو های کناری و... از کیفیت چندانی برخودار نیست و با توجه به اینکه گیمر در تمام طول مسیر با آنها رو به رو است اما دقت زیادی در انتخاب بافت مناسب صورت نگرفته شده است .

در بازی شاهد حضور مدل های مختلف اتومبیل  از پیکان نوستالژی همه ایرانی ها تا نماینده های از بوگاتی و لامبورگینی هستیم .مدل سازی به خوبی صورت گرفته است و این مدل ها از نقاط قوت بازی به شمار می رود .تمامی اتومبیل ها قابلیت شخصی سازی را دارند و با کسب امتیاز و عبور از مراحل متختلف به ترتیب امکان استفاده از آنها در بازی فراهم می شود .

اگر چه بازی قرار است حس مسابقه را در گیمر ایجاد کند اما هیچ نشانه ای از این هیجان در ماشین ها دیده نمی شود، هیجانی که معمولا در رالی ها با نصب پرچم ،لوگو،آرم،شماره و خیلی چیز های دیگر رانندگان در ماشین هایشان به نمایش می گذارند .ما فقط شاهد حضور مدل های شسته رفته ای از این اتومبیل ها در میدان مسابقه هستیم .

میان پرده ها یکی دیگر از نکاتی هستند که معمولاَ در این سبک بازی ها توجه جدی به آنها می شود و در همان ابتدای شروع بازی سعی در میخکوب کردن گیمر می کنند که معمولا با انتخاب بخش های از صحنه ای تعقیب و گریز و یا برخورد های شدید و یا صحنه های رقابتی صورت می پذیرد اما در شوفر با وجود انتخاب صحنه های مناسب تمامی این میان پرده ها با حرکات نرم دوربین و بدون هیچ استرسی به تصویر کشیده می شود و بیشتر از آنکه حس هیجان را القا کند آرامش را در نظر بیننده به نمایش می گذارد.

نبود کاراکترهای همچون مربی،خط نگهدار و یا حتی تماشاچی های با کیفیت نیز یکی از نکات قابل توجه بازی است که می توانست در صورت حضور مناسب در برقراری ارتباط گیمر با بازی مفید واقع شود.

گیم پلی:

در بخش گیم پلی در رابطه با درجه سختی با گزینه پیشفرض یعنی Auto مشکلی نداشتم و در بازی شاهد حضور راننده های با سطح های مختلف بودم و به نظرم هوش مصنوعی به نسبت در بازی رعایت شده و گیمر را در سطوح مختلف با سایر رانندگان به چالش می کشد.

اما در بخش کنترل ها مقداری نحوه کنترل ماشین بخصوص در جهات به دشواری صورت می پذیرد و با بازی هایی همچون NFSمقداری متفاوت است و  مدتی زمان بر است تا به نحوه کنترل آن عادت نمایید و  متاسفانه امکانی برای بهبود این واکنش پذیری ها وجود ندارد .

نبود المان های تشویقی همچون گرفتن ستاره برای فعالیت های خاص در بازی یا حتی کسب درآمد برای خرید ماشین ها از جذابیت بازی کاسته است و طراحان می توانستند با گنجاندن چنین بخش های مقداری به هیجان بازی اضافه نمایند.

موسیقی:

شوفر اینجاست نه به عنوان آنکه شما را غرق در یک مسابقه هیجان انگیز اتومبیل رانی در پیست های معروف دنیا کند بلکه آمده تا شما را با خود در گذری از جاده های سبز و خرم کردستان به همراه یک رالی شاد و مفرح و احتمالا هیجان انگیز همراه کند و در این میان انتخاب آهنگ های شاد و نوستالژیک کردی نقش بسزایی در القای این حس دارد.

البته کیفت نامناسب بعضی از افکت های صوتی و عدم هماهنگی موسیقی متن و افکت های مختلف گاها دردسر ساز می شود .

در بخش های مختلف شاهد حضور راهنمایی توسط یک دستیار صوتی هستیم که این بخش از بازی به خوبی با روند بازی هماهنگ شده است و جزو نکات مثبت بازی است و در بخش های مختلف بازی به یاری گیمر خواهد آمد .

رابط کاربری :

با وجود سنگ تمامی که طراحان در بخش طراحی مراحل و چشم انداز های بازی گذاشته اند متاسفانه رابط کاربری از کیفیت لازم برخوردار نیست .عدم رنگ بندی مناسب ،فونت،کادر بندی و حتی تداخل متون در زبان های مختلف همگی از مشکلات رابط کاربری بازی به شمار می رود که امید است نسبت به رفع آنها اقدامی صورت پذیرد.

سخن پایانی :

باید توجه داشت بازی ساز ایرانی با مشکلات فراوانی رو به رو است از مشکلات مالی مختلف گرفته تا بحث تحریم،نبود قوانین مالکیت معنوی  و حتی عدم حمایت داخلی باعث می شود تا روند  توسعه بازی های با کیفیت با کندی پیش برود و استدیو های مستقل نیز با توجه به  این مشکلات با سخت کوشی فرآوان در این مسیر قدم می گذارند و همین محصولات موجود نیز با چه خون دلها خوردن که ساخته نمی شود.

اما با وجود همه این مشکلات بازی شوفر یکی از عنوان های خوش ساخت ژانر ریسینگ درکشور است و می توان آن را جزو معدود بازی های باکیفیت این سبک به شمار آورد .

با امید به آنکه مشکلاتی که در بازی وجود دارد در زمان ارائه نسخه داخلی همگی رفع و بهینه شده باشند آرزو مندیم که با حمایت داخلی راه برای ادامه کار این استدیو های مستقل هرچه بیشتر هموار گردد.

 

 

 

 

 

 

 

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱ ق.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

نظرات  (۳)

سلام خوشحالم دوباره مطلب گذاشتن رو شروع کردین یه سوال داشتم شما وقتی بازی اگ اوه رو توی اپ استور گذاشتین گفتین بعد یه مدت ریلیز میشه میشه بیشتر در مورد ریلیز شدن توضیح بدید؟

ممنون

پاسخ:
سلام ممنونم
دقیقا یادم نیست برای کدوم قسمت این رو عنوان کردم ولی احتمال داره یا قبل از تاید اپل بوده کع منظورم همون تاید بوده یا شایدم منظورم ارایه شدن تو گوگل پلی بوده :)
  • فرزاد سرسیفی
  • سلام آقا سلیمان..
    مطلب خیلی قشنگی بود . کی میاد ایران بخرمش نصبش کنم؟

    نسخه ویندوزه داره فقط یا بقیه پلتفرم ها را هم ساپورت میکنه؟

    پاسخ:
    سلام آقا فرزاد...
    قربانت ولی فعلا فکر کنم هنوز دنبال ناشر برای توزیع داخلی میگردن.
    فعلا که برنامه ای برای برای نسخه موبایل در نظر نگرفتن و فقط نسخه ویندوز رو منتشر کردن
    ویدیوش رو دیدم عالی بود.
     راستی شما خودتون برنامه ای برای ساخت بازی جدید ندارین ؟
    پاسخ:
    سلام.
    بله چنتا از گیمرها ویدیوهاشون رو توی یوتوب به اشتراک گذاشتن میشه بخش های از گیم پلی رو اونجا دید.
    ما فعلا در گیر یه بازی سفارشی هستیم احتمالا بعد اون انشالله پروژه بازی خودمون رو شروع کنیم.
    احتمال داره با نسخه دوم بازی Egg oh شروع کنیم :)