Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












۱۵ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

نقش داستان در یک بازی موبایل :

به نظر شما تا چه حد یک بازی موبایل نیاز به داستان دارد؟در بازی های سبک RPG داستان یکی از ارکان اصلی بازیست و اصلا بدون وجود داستان بازی بی معنی خواهد بود و یک داستان عالی می تواند که نقش تعیین کننده ای در موفقیت بازی داشته باشد.شاید خیلی از بازی های موجود داستان خاصی نداشته باشند و بازیکن فقط مشغول سر و کله زدن با گیم پلی بازی شود و از گرافیک و معما های بازی کمال لذت را ببرد اما باز هم می شود برای این بازی ها هم  یک داستان هوشمندانه در نظر گرفت .حتی اگر داستان به صورت چند اسلاید در بازی روایت بشود باز تاثیراتی مفیدی در بازی خواهد داشت .

با ما باشید تا به چند نکته اساسی در مورد داستان بازی در موبایل اشاره کنیم .

سلام 

یه خبر خوب و اون اینکه آقای Johannes Vuorinen طراح بازی و برنامه نویس شرکت نو پای  Frogmind  خالق بازی Badland با درخواست من در مورد ترتیب دادن یه مصاحبه اختصاصی موافقت کردند :)

این استدویو خالق بازی BADLANDمی باشد که این بازی توانسته جوایز متعددی رو از جشنواره های مختلف دریافت کنه .

دوستان خوشحال میشم سوالاتی رو که مایل هستید در نظرات یا به صورت خصوصی برام ارسال کنید تا تو مصاحبه ازشون استفاده بشه .

تریلر بازی:

خب بازی نجات تخم مرغ ما (egg-oh) داره به سالگردش نزدیک میشه (اول آبان) به همین دلیل دوست داشتم یه تریلر از یکی از مراحلش رو اینجا قرار بدم شاید در آینده یه تریلر کلی هم ازش ساختیم و انشالله تا آخر پاییز صد در صد ارائه میشه :)

این اولین تریلرشه که داره پخش میشه .این بازی با گرافیک قدیمیش تو نمایشگاه تهران حضور داشت .

 

 

 

 

نام بازی : egg-oh

ژانر: پازل -فیزیک

پلتفرم:Android/IOS

مدت زمان ساخت:تا حالا 11 ماه

لینک دانلود

 

 

شروع ساخت بازی:

خب اینکه انجین و ابزار دم دست باشه و کار باهاشم بلد باشی یه چیزه اینکه حالا چی می خوای بسازی یه چیز دیگه .اول روی  یه بازی داشتیم ایده پردازی می کردیم همه پیش بینیا رو هم کرده بودیم همه چی رو هم آماده کرده بودیم ولی همون موقع بود که بازی Birds on wair ارائه شد .گیم پلی بازی ما همون بود تازه ما عمراَ می تونستیم همچین گرافیکی رو داشته باشیم (ما اصلاَ تو تیم گرافیست نداشتیم ) پس بی خیال شدیم .

اینجا هم اوپن سورس :

خب اینکه می خوایم بازی ساز بشیم یه بحثه این که بازی رو با چی میخوای بسازیم یه بحث دیگه .تو نمایشگاه همه اکثراَ رو یونیتی بازی رو نوشته بودن ولی نمی دونم چرا اصلا از یونیتی خوشم نی اومد .اصلاَ باهاش کار نکردم ها که بگم مشکلی داره فقط یه حس درونی یه جوری باز من رو طرف بازی های دو بعدی کشید.پیش زمینه ای که از کار با بیس شبیه ساز و خوندن کد ها و کار با Qt داشتیم باعث شد زیاد از نبود منبع فارسی نا امید نشیم از اولشم برام اوپن سورس بودن انجین مطرح بود بعد کلی گشتن با cocos2d-x آشنا شدیم بدون هیچ منبعی  شروع به کار باهاش کردیم البته از منبع cocos2d-iphone استفاده کردیم و یه کتاب رو تا آخر خوندیم و همه سورس ها رو پورت کردیم و همون کتاب شروع خوبی برای ما بود .از همون نسخه های اولیه انجین مام باهاش بودیم هر نسخه ای که ریلیز میشه کلی باگاش رفع شده و امکانات بهش اضافه شده الانم خیلی از انتخابمون خوشحالم.

عشق بازی سازی :

خب همیشه برام جالب بود که چطور میشه که یه بازی رو میسازن تو دوران راهنمایی یکم تحقیق کردم دیدم یه چیزی هست به اسم برنامه نویسی که با اون بازی رو میسازن اونجا بود که تصمیم گرفتیم بریم رشته کامپیوتر ولی خب اون زمان کامپیوتر گرون بود و مثل الان تو هر خونه ای یکیش پیدا نمیشد یادمه یه کنسول بود که فقط چون کیبردی شبیه کامپیوتر داشت گرفتمش و یه نرم افزار جالبم داشت که باهاش می شد برنامه نویسی کرد یادمه اولین برنامم که همون Hello world معروف بود رو همون با بیسیک نوشتم.

خب تو وبلاگ هیچ وقت به این نه پرداخته بودم که چی شد که این جوری شد  و چی شد که اومدم سراغ بازی سازی. حالا می خوام در معرفی اولین بازی که به زودی نسخه اون رو در مارکت ها می تونید ببینید یه مقدمه ای هم بر خودم هم بر بازی داشته باشم .

اینجا به ترتیب تو چند موضوع چی شد که بازی ساز شدیم رو مینویسم البته بعداَ هم با هر پروژه این مطلب  اپدیت میشه :)

عشق بازی :

شاید اولین باژی که بازی کردم اسمش رو ندونم چون بر میگرده به خیلی وقت پیش موقعی که هنوز چهار پنج سالم بود تو روزای سرد زمستون که حوصله تنها خونه موندن رو نداشتم وقتی مادر  نانوایی هم می رفت منم باید باهاش می رفتم .تو اون سرما و صف طولانی نانوایی؛ نرم و گرم ترین جا برای یه بچه همون کلوب بازی کنار نانوایی بود .از همون موقع همیشه بازیا رو نگاه می کردم پول تو جیبیا رو جمع می کردم و بازی می کردم .بازی اول اسمش رو یادم نیست ولی یه کاراکتر داشت تو مایه های یه نینجا که رو پشت بوم خونه ها می دوید و باید هر کی رو که جلو می اومد لت و پار می کردی.

نتیجه گیری:

خب در سری مقالات عناصر مختلف طراحی بازی سعی بر آن شد که عمده ترین عناصر مورد استفاده در طراحی یک بازی کامپیوتری که باید به آن توجه خاص شود یادآوری شود .البته شاید عناصر مختلف دیگری هم از نظر دوستان وجود داشته باشد که اینجا اسمی از آنها برده نشده است .

در هر صورت این عناصر که به صورت زیر عنوان گردیده شده است جزو اصلی ترین ارکان یک بازی ویدئوی می باشد.

عنصر چهارم : جو

همه عناصری که تا کنون بررسی کرده ایم  بیشتر مربوط به مکانیک بازی بوده است .خیلی از بازی ها فقط با مکانیک خوبی که داشتند توانستند از محبوبیت خوبی برخوردار شوند .در گذشته هم وقتی که گرافیک انچنانی نمی شد روی بازی ها به دلیل محدودیت های سخت افزاری گذاشت این گیم پلی و روند بازی بود که گیمر را به خود جذب می کرد .

اما در حال حاظر که پیشرفت های بسیار بزرگی در تولید سخت افزار به وجود آماده است و تلفن های همراه نیز از این قاعده مستثنا نیستند و در آینده شاهد وجود تلفن های همراهی با قدرت پردازشی کامپیوتر شخصی کنونی  خواهیم بود دلیلی ندارد که از عناصر گرافیکی پیشرفته در بازی خود استفاده نکنیم.