در اوبونتو برای اوبونتو بازی بسازید
داستان لینوکس داستان جالبی است سیستم عاملی که اگر چه برای رایانه های رومیزی پا به عرصه گذاشت اما در سایر عرصه ها همیشه موفق تر از سیستم های رومیزی بود.در حال حاظر شاهد یکه تازی لینوکس بر روی سرور ها هستیم و به همت گوگل و آندروید در دنیای موبایل قدم گذاشت .گیمر ها معمولاَ از عمده کسانی هستند که معمولاَ تمایلی به این سیستم عامل اوپن سورس ندارند چون می دانند در این دنیای باز متن خبری از بازی هایی که آنها شب و روزشان را با آن سر می کنند نیست .وجود مشکلات متعدد در شناخت درایور های گرافیکی ،وجود انبوهی از توزیع ها و نبود استاندار خاصی مابین آنها باعث شده است که نه طراحان بازی و شرکت های بازی سازی و نه گیمر ها علاقه چندانی به دنیای لینوکس نداشته باشند.حتی وجود پروژه ای همچون Wine نیز تغیر آنچنانی در این موضوع ایجاد نکرد است .
البته جدیداَ استیم اوس بر پاییه لینوکس شکل گرفته که آینده بازی روی لینوکس را به مراتب امیدوار کننده تر از قبل کرده است .اوبونتو یکی از توزیع هایی است که از قرار معلوم دارای بیشترین آمار کاربری در میان توزیع های لینوکس است و برای همین اگر قرار باشد اتفاقی برای لینوکس در زمینه بازی ها رخ دهد به احتمال زیاد بر روی این توزیع محبوب شاهد آن خواهیم بود.پشتیبانی انجین یونیتی از گرفتن خروجی برای لینوکس بر طبق استاندار های اوبونتو شاید یکی از این اتفاقات باشد .
اما در ماه ژوئن سال گذشته ،شرکت Leadwerks Software در خواستی برای جمع آوری هزینه بر روی سایت کیک ستارتر قرار داد که خبر از خلق یک انجین بازی سازی برای توزیع اوبونتو میداد که با استفاده از آن کاربر بدون نیاز به سیستم عاملی غیر از اوبونتو بتواند برای این سیستم عامل بازی بسازد .
به تازگی شاهد عرضه این انجین بر روی مخزن نرم افزار های اوبونتو هستیم که قصد دارد کاربران این سیستم عامل را قادر به ساخت بازی و لذت بردن از بازی های جذاب بدون ترک اوبونتو کند .
Leadwerks یک ادیتور بصری است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا با استفاده از توابع API که در اختیار آنها قرار داده شده است اقدام به ساخت بازیهایشان کنند .
انجین Leadwerks شامل چند بخش اساسی به شرح زیر است :
- تازه واردها می توانند با استفاده از ویرایشگر بصری آن و با استفاده از یک رابط ساده اقدام به طراحی صحنه ها و همچنین ایجاد مکانیک های بازی کنند .در انجین هشت مثال کاربردی در باره نحوه بکارگیری انجین در زمینه های همچون فیزیک و یا هوش مصنوعی در اختیار توسعه دهندگان قرار دادده شد است که می تواند در یادگیری سریع کمک شایانی داشته باشد.
- در گام دوم با استفاده از ابزاری که برای برنامه نویسی اسکریپتی برای زبان برنامه نویسی Lua در نظر گرفته شده است می توان به توسعه بازی و اضافه کردن منطق پیچیده تر اقدام کرد .انجین دارای یک محیط توسعه داخلی برای این زبان اسکریپتی است که می توان کار خطایابی را از طریق آن انجام داد.
- در مرحله حرفه ای کاربر می تواند مستقیماَ با استفاده از زبان بومی انجین یعنی C++ اقدام به توسعه بازی و به کارگیری حداکثر قابلیت های انجین نماید .