Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












چه وقت چه کسی چه چیزی را تست کند

دوشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۱۷ ب.ظ

بازی سازی جزو پروژه های محسوب می شود که در مراحل مختلف توسعه نیازمند راستی آزمایی پروژه هستیم.فکر این که خود را در اتاقی حبس کرده و بعد از چند ماه ریاضت با یک بازی مخاطب پسند از اتاق بیرون بیایید از ذهن  بیرون کنید.

از شروع به ساخت بازی یعنی مرحله ایده شما نیاز دارید که جنبه های مختلف را ارزیابی کنید .البته ارزیابی باید به صورت دقیق صورت بگیرد که پیشنهاد هایی برای این ارزیابی ها می تواند مارا در هرچه بهتر ارزیابی کردن پروژه کمک کند.

شما بازی را فقط برای اینکه خودتان بازی کنید نمی سازید پس باید سلیقه های مختلف را در مورد بازی ارزیابی کنید در این صورت است که در هنگام ارایه بازی می توان نظر دیگران را به بازی خود جلب کنید در غیر این صورت شاهد بی میلی سایرین نسبت به بازی و شاهد هدر رفتن تمام زحمات خود خواهید بود.

البته نظر سنجی فقط چند هفته قبل از ارایه بازی کمکی به شما در مورد بهبود اصلیت بازی نخواهد کرد در این مرحله فقط میتوانید پایداری بازی را بسنجید و هر گونه تغیر عمده نیازمند هزینه های گزافی خواهد بود.

اگر مراحل توسعه بازی را به بخش های مختلف تقسیم کنیم هر بخش نیازمند افراد مختلفی برای تست است و شما می توانید سلیقه های مختلفی رابرای تست بازی استفاده کنید.

مرحله ایده :

در اینجا هیچ چیز به جز ایده خام وجود ندارد و اگر ایده خود را با یک گیمرحرفه ای در میان بگذارید احتمالا شمارا با لیستی از بازی های تراز اول بمباران خواهد کرد و در نهایت تیر خلاصی را زده که کار کار شما نیست.پس فعلا بهتر است  دست نگه داشته و ابتدا بازی های مشابه را ارزیابی کنید و بعد در صورت امکان اگر بازی یک بازی معمایی است ان را به صورت ملموس طراحی کرده و در اختیار چند خردسال که احتمالا همه جا یافت می شوند قرار دهید. بله درست است بچه ها،تنها بچه ها هستند که بدون هیچ پیش زمینه ای فقط به خاطر جذابیت ایده شمارا ارزیابی میکنند و اگر دیدید که ساعت ها محو بازی شده اند بدانید که احتمالا راه را درست رفته اید.  به قول روانشناسان این کودک درون ماست که مارا وادار می کند ساعت ها وقت خود را  صرف انجام بازی هایی کنیم که از  لحاظ منطقی فقط وقت ما را گرفته و سود آنچنانی برای ما ندارد.

 روش های مختلفی برای محسوس کردن بازی برای کودکان وجود دارد که در مورد بازی های معمایی به مراتب ساده تر است اما راه های دیگری هم برای سایر سبک ها وجود دارد مثلا تعریف بازی به شکل یک داستان که در این صورت می توانیدنحوه همزاد پنداری کودکان را با شخصیت اول بازی بررسی کنید البته ایجاد داستان به صورت مصور برای مشاهده واکنش بچه ها به صور و اشکال موجود در بازی هم می تواند در زمینه های گوناگون به شما کمک کند من به نوبه خود به صورت محسوسی ای را مشاهده کردم که در صورتی که بازی کسل کننده باشد بچه ها به صورت صادقانه ای نکته را به شماگوش زد خواهند کرد البته اگر دیدید بچه ها احتمالا مقداری خجالتی هستند بهتر است که انها را تنها بگذارید و به صورت نا محسوس آنها را زیر نظر داشته باشید تا ببینید که بعد از مدتی بازی شما را مشتاقانه ادامه خواهند داد یا توپ و عروسکی برای خود دست و پا کرده و از مهلکه می‌ گریزند.فقط کافی است که قوانین را برای آنها روشن گردانید و بعد بدون هیچ اسراری انها را دعوت به بازی کنید.در شرکت های بزرگ این بخش یکی از بخش هایی مهم توسعه است شما نیز می توانید در اینده اگر یک شرکت بزرگ گیم داشتید یک روز یکی از کلاس های مهد کودکی که در اطراف شرکت شما واقع است را دعوت کرده و بعد از صرف نهار انها را موقع انجام بازی جدیدتان ارزیابی کنید. 

در خلال توسعه:

بعد از مرحله ایده یابی در بخش های مختلف سعی کنید که علاوه بر اعضای تیم که در دسترس ترین تسترها هستند یک یا چند نفر را هم بیرون از تیم داشته باشید تا در مورد بازی و یا مراحل ان اظهار نظر کنند در این بخش از افرادی که تخصص خاصی دارند بهره نگیرید مثلا یک آرتیست در این مرحله فقط نقص های گرافیکی را به شما گوش زد می کند در حالی که تیم گرافیکی این موضوع را قبول دارند و فقط کارشان هنوز تمام نشده است یا گیمریهایی که باز فقط باگ های بازی و گرافیک بازی را به رخ شما می کشند یا می خواهند شمارا متقاعد کنند که اگر این بخش را شبیه فلان بازی کنید جالب تر میشود . نمیدانم متوجه شده اید یا نه که تعداد گیمرمر هایی که بازیها را فقط به خاطر عنصر چالش و گیم پلی بازی میکنند به مراتب کمیاب هستند در حال حاظرگیمرهایی که ما در اطراف خود میبینیم به صورت جدی درگیر مسایل گرافیکی بازی هستند و این موضوع از طرفدار ن کم بازی های مستقل چالشی  ولی با گرافیک نه چندان خفن در ایران کاملا هویداست. پس بهتر است چند نفر از ازقبیل بازیکن ها پیدا کنید و آنها را همراه تیم خود داشته باشید.با یک نگاه ساده به لیست بازی هایی که فرد بازی کرده است به سادگی می توانید به روحیات او پی ببرید.سعی کنید پارامتر هایی را مثل تعداد امتحان کردن های یک مرحله خاص یا مدت زمان طول کشیدن عبور از مراحل را  یادداشت کرده تا بتوانید به درکی از میزان سختی بازی به دست بیاورید یک راه عالی ثبت حرکات و نحوه بازی و سپس انالیز رفتار های او است که می توانید با مشاهده رفتار های بازیکن دید درستی در باره نحوه بازی کردن و یا احتمالا نقاط قوت بازی خود داشته باشید در صورت امکان هم صفحه بازی و هم حرکات بازیکن را ضبط کنید . مراحلی را که بازیکن بارها و بارهابازی کرده و در آخر هم مجبور به پرسش ازشما می شود معمولا جزو مراحل افتضاح بازی هستند که بهتر است ان را مقداری راحت تر کرده یا با قرار دادن راهنمایی نحوه انجام بازی را آسان تر کنید

مرحله ارایه:

در این مرحله می توانید از گیمر های محترم دعوت کرده که افتخار داده و بازی شما را بازی کرده و احتمالا نظر خود را در باره ان ارائه‌دهند در این مرحله باگ های بازی برای شما بیشتر اشکارا شده و می توانید تا زمان ارایه نسبت به رفع این این باگ ها اقدام کنید.

مرحله نهایی:

بعد از ارایه بازی هم به علت قرار گرفتن در یک جامعه اماری بزرگ تر احتمالا باگ های بیشتری از بازی هویدا میشود که بهتر است که سریعا نسبت به شناسایی و ارایه پچ های احتمالی اقدام کنید این باگها گاها بیشتر در هنگام اجرای بازی روی پلتفرم های مختلف رخ میدهند که پیش بینی تمام این مشکلات قبل از ارایه گاها" غیر ممکن است.

 همچنین می توانید از نظرات و بررسی های که در باره بازی انجام می شود  برای بهبود نسخه های بعدی بازی و یا بازی های بعدی بهره مند شوید.

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • دوشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۱۷ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

نظرات  (۱۰)

سلام

ممنون از مطالب خوبتون

از سایت ما هم دیدن بفرمایید

www.itwire.ir

در صورت تمایل لینک دهید و در نظر سنجی سایت شرکت بفرمایید

سلام دوست من . .  .
من مدیر سایت SBHGRAPH.RZB.IR هستم
یک پیشنهاد واست دارم
وب سایت من در هر روز حد اقل 1800 نفر بازدید کننده داره
اگر میخوای من تو رو لینک میکنم و یک کد تخفیف محصولاتمم بهت میدم که تو هر سفارشی که بخوای
(مثلا:کارت ویزیتی که 1000 تاش بیرون واست در میاد 30هزار تومن  من بهت میدم 20000 تومن یک روزه با بهترین کیفیت چاپ و یک روزه چاپش میکنم.)
در عوض شما بنر تبلیغاتی مارو تو وبلاگت بذار
اگر موافق بودی از راه های زیر میتونی خبرشو بهم بدی
1- سایت WWW.SBHGRAPH.RZB.IR
2-شماره تماس:09394661044
3-سامانه پیامکی شرکت ما:10004866927580
مدیر شرکت گرافیکی سبحان :محمد جواد سلیمان زاده

سلام 

بابت مطالب بسیار مفید و جالبتون ممنون

اگر سر بزنید خوشحال میشوم.

تبادل لینک هم مایل باشین در خدمتم.

www.clearn.blog.ir 
  • حسن اکبرتبار کامی
  • سلام، وبلاگ خوبی دارید.واقعا وبلاگ تکی داری! دوست دارم به عنوان یه کارشناس نظرتو در مورد وبلاگم بدونم.خیلی از ساییتون خوشم اومد.رتبه الکسامونم بد نیست یه نگاه بندازید اگر خواستید تبادل لینک کنیم خبر بدید.مرسی
    اقا ممنون خیلی خوب بود. فقط کاش توضیح میدادی که برای ساخت بازی هایی که برای بزرگسالان هست ، چطوری ایده پردازی کنیم.
    پاسخ:
    من تو یه مطلب قبلا در مورد ایده یه سری پیشنهادات داده بودم :)
  • نیلینگ و گودبرداری
  • سلام 

    از مطالب بسیار مفید و جالبتون تشکر میکنم

    اگر به ما هم سر بزنید خوشحال میشوم.

     نیلینگ و گودبرداری

    http://www.pooyafonoon.ir/

    اصلا با این حرفت موافق نیستم یه هنرمند باید فقط ببینه خودش از چی خوشش میاد و اون کار رو بکنه و بعد طرفدارای خودشو پیدا می کنه ...

    اینه که من خودم چند ساله بازی درست و حسابی نکردم چون الان همه همینجوری که شما می گی فکر میکنن و هیچکس با عشقٍ خودش بازی رو نمی سازه و ...

    جوابی اگه  داری دوست دارم بشنوم


    پاسخ:
    ولی در عمل واقعاَ به این صورته :)
    اگر شما برای خودت فقط بازی می سازی مشکلی نیست ولی اگه قراره طیف وسیعی از بازیکنان رو به طرف بازی بکشونی باید با سلیقه های مختلف آشنا بشی و از اونها استفاده کنی ،اینکه شما چندساله بازی خوب برای بازی پیدا نکردی شاید دلیلش این باشه هنوز کسی سلیقه شما رو در بازیش درنظر نگرفته که می تونه به اقلیت بودن سبک مورد علاقه شما یا ویژگی های دیگر بازی مورد علاقه شما باشه :)
    خوب شما هم یه عضوی از این جامعه ای بازی ای خودت خوشت بیاد خیلیای دیگه هم خوششون می یاد بعدم حرفی که از دل بیاد لاجرم بر دل نشیند...

    مثلا بلیزارد رو شما ببین. میگن که ما بازی رو می سازیم که خودمون عاشق بازی کردنش باشیم .
     طرفدارای بلیزارد کم نیستن ولی زیاد هم خیلی زیاد هم نیستن :) ولی اونایی که هستن حاضرن جونشون به خاطر بازی هاش بدن ..
    حالا نگاه کن داره طرفدارای واقعیش کم میشه / چرا بخاطر همین طرز تفکر که تو 10 سال گذشته خیلی زیاد شده ... و به خاطر همین انگار همه چی بی روح شده . هیچ حسی همش به خاطر طرفدار جمع کردن

    حالا چی داری بگی ...


    پاسخ:
    خب مهم اینه که واقعاَ چند نفر مثل شما هستند که از اون بازی خوششون بیاد همه ما عاشق بازی کردن با دستاورد های خودمون هستیم و شاید همین قضیه خیلی از جنبه های بازی رو از دید شما مخفی کنه .من تو تجربه ای که توی طراحی مرحله برای بازی Egg-oh داشتم به این نتیجه رسیدم همه مثل من وقت برای حل کردن پازل صرف نمی کنند .پازل هایی که من دوست داشتم و ساعت ها وقتم رو روی طراحی یکی از اونها میزاشتم با بیمیلی تمام از طرف سایر بازیکنا پس زده می شد و اعلام می شد که خیلی سخته :)
    واقعیتش هم همین بود که چون من بیشتر مرحله رو بدون در نظر گرفتن دیگران طراحی کرده بودم و فقط دوست داشتم بازی پیچیده باشه چون خودم عاشق پیچیدگی بودم بسیار سخت به نظر می رسید.بعد از اون، هنگام بازی کردن دیگران وقتی متوجه شدم که خیلیاشون تو همون شش مرحله اول یعنی یک ست از مجموعه 6 ست از سختی بازی زده میشن بعد از قریب به هفت الا هشت بار بازنگری و آسان کردن مراحل تازه به یه درجه مناسب رسیده که باز از نظر بعضی ها هنوز سخت هست.:)
    واقعیتش اگه من طبق علاقه مندی خودم ادامه می دادم  از همین 20 درصدی که به نظرم در حال حاظر موفق به حل کل بازی میشن اون موقع به 1 درصد کاهش پیدا می کرد و به احتمال زیاد خیلی ها همون چند مرحله اول بازی رو بیخیال می شدن.
    حال انشالله موقع ارائه بازی میشه بیشتر در موردش نظر داد.
    ولی اینکه شما یک بازی رو به صرف علاقه مندی خودتون طراحی کنید و انتظار فراگیر شدن هم داشته باشید خیلی درست نیست مگر اینکه علاقه مندی شما شامل علاقه مندی های طیف وسیعی از گیمر ها باشه
    موافق نیستم شما داری سختیه بازی رو مثال میزنی ... خیلی کم اند بازیکن هایی که بازیه سخت رو دوست دارن ... من بازیکنای معمولی رو میگم  .. همین الان فقط 30 تا 35 درصد مردم یه بازی رو تا آخر میرن ... همین بازی هایی که به مخاطب توجه می کنن ... انصافا می خواستم کمکت کنم تو این باتلاق نیوفتی ...




    پاسخ:
    خب من سختی بازی رو به عنوان یه نمونه عرض کردم.اگر بخوایم در باره انتخاب ژانر،سبک گرافیکی و ... هم می تونیم تعمیمش بدیم .معمولاَ شرکت ها سبک های خاص رو بررسی می کنند و بعداَ بر اساس تعداد مخاطب ،بازی های رقیب و ... اقدام به استارت پروژه می کنند .اینکه بازی سازا خودشون همیشه گیمر های خفنی باشن صادق نیست تا به این نظر بررسیم که اونا حتماَ بازی های رو که فقط خودشون دوست دارن می سازن،از طرفی اکثر شرکت های بازی سازی برای کسب سود و درآمد بیشتر نیازمند جذب مخاطبان هرچه بیشتر برای بازی هستند که این باعث میشه به نظرات و سلایق افرادی بیشتر از تیم توسعه بازی نیازمند باشند.
    اینو بگمو برم ...
    ولی هنرمند های قدیم فقط برای خودشون کار می کردند و اون چیزی که اعتقاد داشتند

    خداحافظ
    پاسخ:
    خب دیکه نظر  شما هم طرفدارانی خاص خودش رو داه
    ولی اصولا کتابای مختص بازی سازی جدای از مسایل فنی در مورد استاندارد هایی در طراحی بازی نظریه پردازی میکنند تا با مشخص شدن یک سری الگو به هرچه بیشتر کردن مخاطب پرداخت