Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












نقش داستان در بازی های موبایل

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۴ ق.ظ

نقش داستان در یک بازی موبایل :

به نظر شما تا چه حد یک بازی موبایل نیاز به داستان دارد؟در بازی های سبک RPG داستان یکی از ارکان اصلی بازیست و اصلا بدون وجود داستان بازی بی معنی خواهد بود و یک داستان عالی می تواند که نقش تعیین کننده ای در موفقیت بازی داشته باشد.شاید خیلی از بازی های موجود داستان خاصی نداشته باشند و بازیکن فقط مشغول سر و کله زدن با گیم پلی بازی شود و از گرافیک و معما های بازی کمال لذت را ببرد اما باز هم می شود برای این بازی ها هم  یک داستان هوشمندانه در نظر گرفت .حتی اگر داستان به صورت چند اسلاید در بازی روایت بشود باز تاثیراتی مفیدی در بازی خواهد داشت .

با ما باشید تا به چند نکته اساسی در مورد داستان بازی در موبایل اشاره کنیم .

چرا داستان پردازی برای موبایل؟

گیم یک ابزار عالی برای روایت یک داستان است زیرا عنصر فعالیت در کتاب ها یافت نمی شود اینکه بازیکن خود در داستان حضور داشته باشد بسیار جذاب است .اما همیشه این بازی سازان نیستند که می توانند داستان های جذاب خلق کنند .بازیکن نیز خود می تواند خالق داستان بازی خود باشد و این یک موهبت بزرگ است .کافی است شما یک خط کلی داستان را در نظر بگیرید و حتی اگه شده به صورت چند اصلاید کوچک این خط داستان را در بازی نمایان سازید .بقیه داستان را بازیکن می تواند به شیوه دلخواه خود برای خود به پیش ببرد .

این داستان یک مشت پرندست که از دست دزدان کثیفی که یک مشت خوک هستند و تخم مراغ آنها را می دزدند به سطوح آمده اند .و بازی شروع می شود .گاهاَ در بازی چند اسلایدی هم به نمایش در خواهد آمد (با توجه به توانایی های شرکتی مثل شرکت خالق پرنده گان خشمگین در توانایی برای خلق ویدئو های خلاقانه و موفق هنوز هم می بینید که روایت داستان به صورت همان اسلاید های مقطع صورت می گیرد .)و این بازیکن است که از هر مرحله تفسیری می کند و با نابودی هر خوک خود را قهرمان داستان حس می کند .شاید این را خیلی خوب به توان در شادی های کودکانه خردسالانی که بازی را انجام می دهند مشاهد کرد.

در این سری بازی ها داستان که هرچند در روند اصلی بازی داستان نقشی ندارد اما همین نقطه مثبتی که جلوگیری از حس بیهوده تار و مار کردن خوک های نجیب(شما اگه داستان را کنار بگذرید حس می کنید که خوک ها نجیب تر از پرنده ها هستند ) و ادامه برای رسیدن به انتهای بازی می باشد می تواند یکی از ارکان موفقیت این بازی ها باشد .

یک داستان هوشمندانه :

شاید پیدا کردن یک داستان هوشمندانه که بتوان با چند خط و عکس خط مشی اصلی داستان را تعریف کند سخت به نظر آید ولی این سختی به نتیجه بهتر برای بازی خواهد انجامید .در بازی های موبایل معمولاَ باب نیست که بعد از هر مرحله کوتاه شما یک فیلم چند دقیقه ای را اکران کنید و معمولاَ فقط کلیت داستان بازی گویی می شود .

در یک محیط سیاه سفید در یک شرکت بزرگ متشکل از هزاران کارمند یک دست پوش که همه همشکل هستند و هر روز پشت میز کامپیوتر هایشان یک کار واحد را مثل یک ماشین انجام می دهند و به برده ای در این دنیای ماشینی تبدیل شده اند  .نا گهان جرقه ای در یکی از این افراد رخ می دهد و در چشم به هم زدنی به این نتیجه میرسد شاید دنیای بیرون برای او جذاب تر باشد .و شروع به فرار می کند .آژیر ها به صدا در خواهد آمد مامورین به دنبال او شروع به دویدن می کنند .به دنبال راهی برای فرار است همه راه رو ها پر شده از مامورین سیاه پوش که با دستگاه های شک برقیشان منتظر او هستند راهی جز پریدن از شیشه به بیرون پیدا نمی کند و این میشود که دل به دریا میزند و از شیشه به بیرون می پرد و روی پشت بام ها شروع به فرار می کند و باید از دست ماموری که به دنبالش افتاده است فرار کند .

این یک داستان کوتاه برای بازی  Vector است که در یک فیلم چند دقیقه در ابتدای بازی می تواند آن را بازگویی کرد .این داستان می تواند بازیکن شما را از پردگاه بی هدفی از دویدن در پشت بام های خالی از سکنه نجات دهد و هدفی که رسیدن به تغیر در زندگی است را دنبال کند و البته همیشه در حال حرکت بودنش را به خاطر ماموری که در پشت دارد توجیه کند .

یک تم برای کاراکتر اصلی

کاراکتر اصلی نقش تعیین کننده ای در بازی دارد و ارتباط برقرار کردن با این کاراکتر بازی را برای بازیکن جذاب تر خواهد کرد و داستان اصلی ترین نقش را در برقرار کردن این ارتباط خواهد داشت .چرا باید جان یک نفر را که بی خود روی پشت بام ملت راه افتاده است نجات داد؟ایا من بازیکن دوست دارم در نقش یک دزد ظاهر شوم؟آیا فرار کردن از دست یک مامور و نجات دادن یک جانی کار درستی است ؟نه من از شما می پرسم کار درستی است ؟ و می تواند جذاب باشد؟به هیچ وجه .اما اگر داستان را دیده باشد می دانید که شما یک استثنا هستید .یک استثنا از میان هزاران کارمندی که هر روز یک کار تکراری را انجام خواهند داد و بدون هیچ امید و انگیزه ای به بردگی مشغول هستند .همچنین امروز یک روز استثنایی است که شما فهمیدید این بیهوده زیستن کافی است باید جور دیگری زندگی کرد و دست به کاری زدید که برای استثمار گران خوشایند نیست .روی پشت بام ها برای پیدا کردن آزادی خواهید دوید .

مشاهده جزئیات داستان 

شما یک داستان کلی را تعریف می کنید در طراحی کاراکتر ها و یا محیط باید سعی بر آن باشد که یک سری از جزئیات داستان بیان شود این که در بک گراند شاهد ساختمان های بزرگ و آسمان خراش هستید این حس را به شما خواهد داد که بازی در آینده شکل گرفته است البته این جزئیات نباید به گونه ای باشد که بازیکن را از پرداختن به داستان خودش بازدارد .اما بیان یک سری از جزئیات می تواند بهتر به داستان سرایی بازیکن هم بینجامد .

حفظ انسجام و یک پارچگی

یک ارتباط باید بین داستان و هر آن چیز دیگری که در بازی وجود دارد باید وجود داشته باشد .شما باید یک ارتباط بین داستان و مکانیک بازی و شخصیت و محیط و هر آنچه در بازی وجود دارد باید وجود داشته باشد .تیک بازی همیشه باید بهترین داستان را در یک زمان کوتاه بیان کند و شما این امکان را مثل یک سریال 90 قسمتی و یا یک فیلم سینمایی 90 دقیقه ای ندارید پس باید به اساسی ترین تکنیک های داستان گویی و داستان نویسی آشنا باشید و سعی کنید از افراد با تجربه در این مورد کمک بگیرید .

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۴ ق.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم