Arvanttt

تند و سریع

Arvant

تند و سریع












بهترین کتاب ها در زمینه بازی سازی

يكشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۷ ب.ظ

ضمیمه کلیک را که همگی احتمالاَ با آن آشنایی دارید .در مطلبی که این هفته در این ضمیمه منتشر شد یک قسمت تحت عنوان بهترین کتاب ها در زمینه شروع بازی سازی گنجانیده شده بود که جالب دیدم در اینجا کتاب ها رو به همراه یکی دیگه از کتاب های مطرح معرفی کنم .

صنعت بازی‌های ویدئویی را می‌توان جوان‌ترین صنعت پولساز دنیا در نظر گرفت. در حالی که عمر این صنعت هنوز به 50 سال هم نرسیده، شاهد هستیم که میزان سرمایه‌گذاری و درآمد حاصل از آن به جایی رسیده که هر ازگاهی مقالاتی در مورد رقابت شانه به شانه‌ آن با هالیوود نگاشته شده و محل بحث بسیاری از صاحب نظران بوده است.

برخلاف آنچه بیشتر دست‌اندرکاران حوزه‌ گیم در ایران تصور می‌کنند، صرفا با شعارهای تبلیغاتی نمی‌توان به درآمد و سود رسید. اصولا صنعت خواندن بازیسازی در ایران اکنون کاری اشتباه است. شاید بعدا به طور مفصل به این موضوع بپردازیم، اما برای اینجا همین بس که ما وقتی می‌توانیم بازیسازی را در کشورمان صنعت بنامیم که درآمد حاصل از فروش بازی به اندازه‌ای باشد تا ضمن بازگشت سرمایه‌، سازنده بتواند با سود خود پروژه‌ بعدی را آغاز کرده و این جریان همین‌طور ادامه یابد. برای آن‌که ما به چنین موقعیتی برسیم، نیازمند آن هستیم تا بازی‌های خوب بسازیم. اگر بازی‌های ما جذاب و سرگرم‌کننده باشد، اعتماد مخاطب به سازنده‌ها افزایش پیدا می‌کند و آنها برای این‌که به این اعتماد خدشه وارد نکنند در قبال ساخت بازی‌های بهتر یا دست‌کم حفظ کیفیت کار خود، مسئول خواهند بود. با ساخت بازی خوب می‌توان به فروش خوب دست یافت و این صنعت را در ایران گسترش داد و برای این کار، مثل هر چیز دیگری علاوه بر تجربه به مطالعه و دانش نیز نیاز داریم. بنابراین در این شماره تصمیم گرفتیم به جای معرفی بازی، کتاب‌هایی معروف در حوزه‌ طراحی بازی را به شما عزیزان معرفی کنیم. متاسفانه یا خوشبختانه، تقریبا تمام کتاب‌های موجود در این حوزه به زبان اصلی بوده و ترجمه نشده‌اند. به هرحال امیدواریم این مطلب کوتاه برایتان مفید واقع شود.

نظریه‌ سرگرمی در طراحی بازی

A Theory of Fun in Game Design

کتابی است که خواندن آن بر تمام افراد مشتاق به طراحی بازی واجب است. ما به دو دلیل عمده تصمیم گرفتیم آن را به شما معرفی کنیم؛ یکی آن‌که راف کاستر، نویسنده‌ کتاب تمام تلاشش را کرده تا کلمه‌ Fun یا سرگرمی را تعریف کند. یک کتاب کامل تنها برای یک کلمه! در نتیجه بعد از خواندن این کتاب هر جای دیگر که به واژه‌ Fun برخورد کردید، تقریبا خواهید دانست منظور از آن دقیقا چیست. دلیل دیگر این‌که بازیسازی بسیار سخت است! اگر ذره‌ای فقط ذره‌ای به آن علاقه نداشته باشید، شک نکنید در میانه‌ راه پا پس خواهید کشید. خوشبختانه ترجمه‌ فارسی این کتاب نیز موجود است و مترجمش درباره‌ آن می‌گوید «این کتاب را فوق‌العاده دوست دارم و معتقدم آن را باید بارها خواند. با یک بار خواندن نمی‌شود معنی درست جمله‌های کاستر را درک کرد. جز این کتاب هیچ منبع دیگری راجع به نظریه‌ فان و سرگرمی در رسانه‌های مدرن وجود ندارد و تقریبا در هر مقاله‌ علمی، از کتاب به عنوان یکی از منابع اسم برده شده است» راف کاستر در این کتاب به طور تخصصی روی تفهیم کلمه‌ Fun تمرکز کرده است و مرحله به مرحله از بازی تا سرگرمی را با برهان و دلیل‌های فلسفی و مستحکم تعریف می‌کند. این کتاب تقریبا دارای مفاهیم خشک و آکادمیک است و بر اساس تعریف، مثال و اثبات یک نظریه بوده و در موقع خواندن آن است که متوجه می‌شوید یک طراح بازی تا چه حد باید نسبت به فلسفه، ادیان، ریاضیات و موضوعاتی از این قبیل آگاهی داشته باشد. راف کاستر بازی‌های خیلی سخت یا خیلی آسان را حوصله سربر قلمداد می‌کند و برای حرفش دلایل محکمی می‌آورد. انتخاب، قانون و کشمکش را عناصر مهم یک بازی معرفی می‌کند و سرگرم شدن با بازی را نتیجه‌ استاد شدن و درک درست از آن می‌داند. کاستر از طرفداران داستان در بازی‌ها محسوب می‌شود و بشدت معتقد است بازی‌ها ابزاری برای آموزش هستند. منتها او معتقد است یکی از اهداف بازی‌ آموزش بدون فکر و بر مبنای تکرار زیاد است. سپس توضیح می‌دهد سرگرمی مربوط به آموختن چیزی می‌شود در موقعیتی که عامل فشاری در آن وجود نداشته باشد و این را همان دلیلی می‌داند که باید به بازی‌ها اهمیت ویژه‌ای داده شود. او بر اساس تحقیقات پزشکی و بر مبنای عکس‌العمل‌های بدن اثبات می‌کند که چرا ما از انجام بازی‌ها لذت می‌بریم. کاستر بازی را «دریافت و یاد گرفتن تحلیل الگوها»‌ معنی می‌کند. به همین دلیل معتقد است حس خوشی زمانی برای ما پیش می‌آید که الگوها را تشخیص می‌دهیم و از آنها شگفت‌زده می‌شویم. این کتاب شامل 12 فصل است و هر فصل آن چیزی به شما یاد می‌هد که به آن افتخار خواهید کرد. شاید بعد از یک بار خواندن کتاب احساس کنید خیلی از مفاهیم و موضوعاتی را که کاستر مطرح کرده ذاتا می‌دانستید یا اکنون فرا گرفته‌اید، اما شدیدا به شما توصیه می‌کنیم حتما چند بار دیگر کتاب را مطالعه کنید تا نه فقط معنای گفته‌های کاستر را بهتر دریابید که بتوانید آنها را برای همیشه در ذهن خود داشته باشید.

راهنمای طراحی بازی‌های ویدئویی

Level Up! The Guide to Great Video Game Design

یک کتاب خوب دیگر که هم متن ساده و روان‌تری دارد و هم به لطف استفاده بیشتر از تصاویر و مثال‌های امروزی‌تر خواندن آن راحت‌تر است. کتاب شامل 17 فصل یا به قول نویسنده، مرحله‌ اصلی است و علاوه بر آنها 9 مرحله جایزه هم وجود دارد که اطلاعاتی تکمیلی اما در عین حال مختصر و مفید به شما ارائه می‌کند. خوشبختانه از باس‌فایت خبری نیست! یکی از خوبی‌های Level Up این است که سرفصل‌های آن کاملا مشخص است و هرچند شخصا مطالعه‌ کلی آن را توصیه می‌کنم ولی هر وقت بخواهید نکته‌ای در مورد مثلا عناصر مبارزات یا طراحی دوربین و کنترل‌ها بدانید، پیدا کردن آن ساده است. همچنین به دلیل همین موضوع خواندن کتاب حتی برای اعضای تیم‌های فنی و هنری نیز می‌تواند ضروری باشد. وقتی با خواندن کتاب قبلی با مفهوم سرگرمی آشنا شده‌اید، احتمالا دوست دارید درگیر یک پروژه‌ ساخت بازی شوید، اما دقیقا نمی‌دانید باید از کجا شروع کرد. خب Level Up چیزی است که احتمالا حسابی به کارتان می‌آید. البته به شرطی که درگیر مدیریت پروژه و این صحبت‌ها نباشید که مبحثی واقعا پیچیده و طولانی‌ است. اسکات راجرز نویسنده‌ کتاب از فعالان این صنعت محسوب می‌شود و بازی‌هایی چون Pac-Man World و Maxim vs. Army of Zin در کارنامه‌ کاری‌اش دیده می‌شود. این کتاب طرز تفکر و راهکارهای راجرز را برای آنچه در خلق بازی‌های رایانه‌ای بزرگ لازم است، در بردارد. Level Up همان‌طور که شاید از اسم آن هم بتوان برداشت کرد دقیقا در جهت کار طراحان مرحله است. به عنوان یک طراح مرحله با ویژگی‌های روایت داستان خوب و چگونگی به کار بردن آنها به صورت کلی آشنا خواهید شد؛ بینشی از کل فرآید تولید یک بازی، از ایده‌ و پرداخت آن تا مخاطب شناسی به شما داده می‌شود، تکنیک‌هایی در مورد استفاده از دوربین به عنوان یک کاراکتر غیر انسانی را فراخواهید گرفت و دید شما را در طراحی بازی‌های تجاری و حتی چگونگی نوشتن یک مجموعه مستندات طراحی بازی گسترده‌تر خواهد نمود. Level Up یکی از کتاب‌های اصلی این صنعت است و خواندن آن برای تمام اعضای تیم ساده و ضروری است؛ درک آنها از همکاری و وظیفه‌ کاری‌شان را افزایش داده و باعث می‌شود افراد بتوانند راحت‌تر منظور خود را انتقال دهند.

چالش‌هایی برای بازی سازان

Challenges for Game Designers

این کتاب همان‌طور که از اسمش پیداست نوشته شده تا شما را به چالش بکشد و در این میان متوجه می‌شوید چقدر استثنایی قابلیت‌های شما را در توفان فکری افزایش داده و مهارت‌هایتان در طراحی بازی را بهتر می‌کند. این کتاب شامل 21 فصل می‌باشد و در تمامی آنها تعدادی موضوع به عنوان تمرین پیشنهاد شده که انجام آنها را شدیدا توصیه می‌کنیم. نکته‌ حیرت‌انگیز آنجاست که برای انجام هیچ‌یک از تمرین‌های این کتاب به رایانه نیازی نیست و به عبارت دیگر این کتاب مهارت‌های پایه و اصلی در طراحی بازی را که همگی حاصل سال‌ها تجربه‌ موفق نویسندگان آن در صنعت است به شکلی غیردیجیتال به شما آموزش می‌دهد. درس‌ها و تمرین‌های این کتاب همگی جذاب، لذت‌بخش و چالش‌انگیز است. چه به عنوان طراح بازی در این صنعت مشغول باشید و چه از آن دسته افرادی هستید که به آن علاقه دارید، مطالعه‌ این کتاب شما را به طراح بازی بهتری تبدیل خواهد کرد. هر کدام از فصل‌های کتاب به موضوع خاصی اختصاص دارد که از آن جمله می‌توان طراحی پازل، تبدیل بازی دیجیتال به فیزیکی، المان‌های شانس و استراتژی در بازی، ساخت دنباله برای بازی، طراحی بازی‌های قصه‌گو، بازی‌های کژوال و اجتماعی را نام برد. هر کدام از چالش‌های هر فصل به طور معمول تنها دو ساعت از شما زمان می‌گیرد و برای انجام آنها به هیچ‌گونه دانش برنامه‌نویسی یا رایانه نیازی ندارید. همچنین در انتهای هر فصل بخشی به نام «non-digital shorts» وجود دارد که دربردارنده‌ نکته‌هایی بسیار حیاتی و زیباست. یکی دیگر از خوبی‌های این کتاب شیوه‌ نگارش آن و تقسیم‌بندی فصول آن است که حتی اگر مایل نبودید آن را فصل به فصل جلو ببرید، می‌توانید از بخش دلخواه شروع به خواندن آن کنید. شاید تا قبل از خواندن این کتاب فکر کنید برای خودتان طراح بازی‌ای هستید، اما وقتی آن را مطالعه کنید چشمانتان تازه باز می‌شود و مباحثی مثل بالانس کردن، طراحی دینامیک‌های پایه، ساخت پروتوتایپ و فاز تست بازی را با دیدی جدید نظاره خواهید کرد. «چالش‌هایی برای طراحان بازی» سرانجام همان کتابی است که به شما آموزش می‌دهد چگونه به یک طراح بازی تبدیل شوید و مثل خیلی از کتاب‌های دیگر شما را مرتب به موضوعات دیگر ارجاع نمی‌دهد. تعداد صفحات آن کم است، خواندن آن به سبب سر فصل‌های مختلف در طول هر بخش راحت بوده و اگر یک نفر دیگر هم در خواندن آن با شما همراه باشد، دو نفری می‌توانید بازی‌های بسیار خوبی طراحی کنید.

مجید رحمانی

منبع ضمیمه کلیک جام جم یک شنبه 28 اردیبهشت

بعد اصولی که در کتاب های بالا ارائه شد نوبت به این کتاب می رسد یک کتاب واقعاَ عالی که بعد از معرفی اصول پایه بازی به صورت خلاصه یک پیش نمایش از مراحل ساخت بازی ارائه میده و در نهایت شما را به عنوان یک طراح بازی به صورت کامل با وظایفتون آشنا می کنه .

  • موافقین ۳ مخالفین ۱
  • يكشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۷ ب.ظ
به اشتراک می گذارم : به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم به اشتراک بگذاریم

نظرات  (۳)

به این سایت سر بزنید دارای نماد ارشاد اسلامی این سایت روبه پیشرفت است


                                     ورود به سایت
kheili mamnun az matalebe khubetun .. dar morede biograpy game saz ha ya app developer ha ham age mishe post bezarid
mamnun
پاسخ:
کتابی که معرفی کردم بیوگرافی خیلی از گیم سازان رو به صورت مختصر بیان کرده
Kodum ktab?? Hamin 4. Ta ro migid??
پاسخ:
کتاب چهارمی